mandag 26. august 2013

Ingrid Elfberg: Til døden skiller oss ad

Til døden skiller oss ad

Takk til Silke forlag for en grøssende, uhyggelig og spennende sidevender! Jeg begynte å lese boka på senga i morges, og ble helt hekta. Som vanlig hver dag starter jeg dagen med en liten tur i naturen, og i det fantastiske været vi har måtte jeg ta turen. Men jeg har ikke gått så fort og gjort turen unna på så kort tid tidligere - tanken på boka som ventet hjemme drev meg framover!

Ingrid Elfberg, født og oppvokst i Østersund, med røtter i Norge, har skrevet en skikkelig thriller, i samme klasse som de amerikanske bestselgerforfatterene  Mary Higgins Clark, Sidney Sheldon og Karin Slaughter. Hovedpersonen Erika arbeider i kriminalpolitiet, men blir torturert og mishandlet  av sin kollega og ektemann Gøran. Hun klarer å flykte til Gøteborg, men trusselen om at Gøran skal finne henne ligger alltid på lur. Som vikar ved Gøteborgpolitiet får hun en sak i fanget der en kvinne er forsvunnet. Romanen veksler mellom hennes egen sak og denne saken, og her er det ingen enkle løsninger i sikte. Alle trådene er ikke samlet før siste side er lest.

Dette er en roman som omhandler et tema som dessverre skulle være unødvendig å bruke tid på. Men psykopater og tragiske samliv er visst noe vi aldri blir kvitt. I utgangspunktet liker jeg ikke å lese bøker med dette som tema, men skrevet som grøssende thriller er denne boka briljant og ubarmhjertig spennende! Anbefaler boka hvis du har tid til å lese alt på en gang. Her er det ikke mulig å ta mange pauser!

Silke forlag
2013
406 sider

4 kommentarer:

  1. Denne blir bra å lese i høstmørket!:) Må nok ha noe koselig å lese på etterpå da, hehe:) Psykopater er ikke akkurat herlig å lese om. Takk for fin anmeldelse!:)

    SvarSlett
  2. Feriebok dette altså, tenker jeg.:) Takk for rådet..:)

    SvarSlett
  3. Denne står som neste bok på listen, den må nok vente noen dager for i dag har jeg begynt på Den lange,hvite skyens land og den kommer jeg nok til å bruke noen dager på. Tusen takk for omtale, ser frem til denne nå.

    SvarSlett
  4. Jeg har denne på lur jeg også, og nå gleder jeg meg til å lese den. Kjempefin omtale!

    SvarSlett