mandag 21. oktober 2013

Dan Brown: Inferno

Inferno av Dan Brown (Innbundet)

Da har jeg endelig lest Inferno. Var litt i tvil om jeg skulle, da jeg for tida ikke har så stort behov for nervepirrende spenning og eventyr. Men som vanlig med Dan Browns bøker blir du hekta, og leser nesten i ett til du er ferdig med boka.

Dette er en thriller som tar for seg befolkningsveksten i verden, og grusomme løsninger på probelmatikken ligger  klare. Hovedpersonen, den elegante professoren Robert Langdon, som vi kjenner fra de andre bøkene til Brown, vålner opp på et sykehus med skuddsår i hodet. Han har hukommelsestap og feberfantasier om en hvithåret kvinne som roper om hjelp. Rundt henne er masser av mennesker som ligger krypende på bakken med store lidelser. Litt etter litt husker han litt, men blir så angrepet av en kvinne som prøver å skyte han. En vakker kvinnelig lege redder han ved å rømme sykehuset sammen med han.
Nå først starter infernoet, bygd opp over Dantes kjente «Den guddommelige komedie» , som er delt i tre deler: Inferno(Helvete), Purgatorio(Skjærsilden) og Paradiso(Himmelen). Dette er skrevet på trettendehundretallet. Den handler om helvetes ni sirkler, med all verdens lidelser som alle må igjennom før de når fram til paradiset. I tillegg til henvisningene til litteraturverket av Dante, er det mye historie fra Firenze, og selvfølgelig hemmeligheter, kunst, koder og symboler, i klassisk Dan Brown stil.
Hele thrilleren består av en vanvittig jakt, der du aldri vet hvem som er skurk eller helt. Langdon leter febrilsk etter svar, men klarer ikke å motvirke at verden blir ugjenkallelig endret, om enn ikke slik som forventet.

Her er det forrykende spenning fra side 1. Det som fascinerte meg mest var all kunsthistorien fra Firenze, og ikke minst å bli med Langdon gjennom alle de flotte byggverk og hager som Firenze har å by på. Jeg var helt med da han flyktet gjennom Boboliparken, inn i Palazzo Vecchio og Santa Maria del Fiore. Og henvisningene til den fantastiske serien "La Mappa dell'Inferno" av Botticelli er bare strålende! Ta gjerne en titt på  disse bildene!


Alt i alt en spennende thriller, med mye anna som er like bra som selve handlingen, uten at jeg kan si jeg er helfrelst. Men jeg skal iallefall se filmen med Tom Hanks når den kommer!

Bazar Forlag
2013

2 kommentarer:

  1. Ja, jeg likte også denne godt, og i motsetning til en del andre så synes jeg kunsthistorien i boka var spennende og interressant. Jeg skal jo til Firenze snart, om et par uker faktisk, så derfor var det spesielt artig. Og spennende er det nå , disse røverhistorien til Dan Brown da..:)

    SvarSlett
  2. Røverhistorie ja, det er jo det det er :) Men, han kan sine saker, og jeg synes også at kunsthistorien er veldig spennende. Ble inspirert til å høre Dantes inferno på lydbok etterpå, og det angrer jeg ikke på. Kjekt å vite hva det går i, siden det dukker opp i så mange sammenhenger :)

    SvarSlett