fredag 4. oktober 2013

Jan Roar Leikvoll: Songfuglen

Songfuglen

Jeg har virkelig sett fram til denne boka. Med blandede følelser; jeg både gledet og gruet meg, etter å ha lest to av de andre bøkene hans, Fiolinane og Bovara. Begge skrekkelig grusomme bøker, men begge med et så gjennomført godt språk at jeg bare måtte fullføre

I denne romanen møter vi  gutten Jacoba, som vokser opp som jente i en by som kun består av kvinner. Mennene lever som villdyr i skogen på andre siden av elven og utgjør en konstant trussel. Moren skjuler gutten i kjoler og fletter. Jacoba er en intelligent gutt, som undrer seg over samfunnet rundt seg. Hvordan blir slekten ført videre med bare kvinner, hvor blir det av de nyfødte guttebarna? Han har en nydelig sangstemme, men for at denne skal beholdes og utvikle seg må noe fjernes. Etter hvert skjønner han hva som skal skje, og dilemmaet oppstår; skal han ofre kjærligheten, som han har fått en forsmak på, skal han ofre sin egen identitet? Er trygghet i dette falske samfunnet bedre?
Han fascineres av det maskuline, men får høre at han er i fare om han røper sitt rette kjønn.

Dette er en tilsynelatende mindre voldelig bok enn de to andre jeg har lest. Men jeg sitter likevel igjen med en følelse av grusomme overgrep, isolasjon og innestengt skrekk. Likevel finnes det også i denne boka vakre beskrivelser av natur og fugler. Og drømmene til Jacoba er eventyrlige og vare. Disse små innsmettene fører til at romanen ikke bare er yhyrlig og merkelig. Det er ingen normal verden Jacoba lever i, men et bilde på mye av det som preger vårt samfunn  i dag. Makt, overgrep, underkastelse, segregering.

Jeg var spent på boka før jeg begynte å lese den, nå sitter jeg igjen med en følelse av å ha lest noe av det beste på lenge. Jeg gleder meg enda en gang til neste bok fra Jan Roar Leikvoll!
Tusen takk til forlaget for lesereksemplar.

Samlaget
2013
189 sider 



2 kommentarer:

  1. Så spennende dette hørtes ut .Eller, fascinerende er kanskje det rette ordet. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren men han hoppet rett inn på leselisten. Takk for flott tips og ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Utrolig at han greier det igjen og igjen... Jeg gleder meg også til denne.Den ligger vel hjemme og venter på meg..

    SvarSlett