tirsdag 1. oktober 2013

Nina Bouraoui: Kyssa våre er ein avskjed

Kyssa våre er ein avskjed av Nina Bouraoui (Innbundet)

Dette er en bok sammensatt av korte  rapporter eller hendingsbeskrivelser om kjærlighet og begjær.
Jeg-personen er en sterk kvinne med mye energi og kjærlighet, men også en svak kvinne som ikke helt har funnet seg selv. Her veksler det mellom hendelser fra ung alder fram til i dag. Jeg har ikke lest noe av forfatteren tidligere, men skjønner at hun har skrevet sterkt om identitet og kriser tidligere. Dette ligger også bak i mange av historiene her. En spennende kvinne, som minner mye om Marina Abramovic, en serbisk performancekunstner som jeg falt totalt for da jeg så filmen om henne på Nordic Light-festivalen i Kristiansund i vår. Og da jeg kom til slutten av boka fant jeg at Bouraoui hadde skrevet om henne også!

"Eit verk av Maria Abramovic
Paris 2009

Ei naken kvinne, med lue over andletet. Ein såg berre kroppen, mot ein kvit bakgrunn, ein vegg eller eit lerret som var spent opp. Den svarte lua, som hårveksten på kljønnsorganet, fekk blikket til å vandre frå det eine punktet til det andre. Ein nakenskap som ikkje forstyrra, som ikkje trengde seg på. Verken øyrefik eller ei krenking, men ei framstilling av kor utsett kvinner er når dei , naknre trass kleda, går rundt i labyrintar i byar, og blir eit objekt for begjær eller avslag i auga på folkemassen som ser på dei, eller som overser dei."

En bok du leser med glede, til trass for mye tristhet i budskapet. Med glede fordi den er så ærlig og direkte. Her beskriver forfatteren møte med kunstnere og med kunstverk  i gripende ordelag: "Det var nåler i handleddet fordi kjærleiken i et kvart sinn aldri kan bli kvitt smerta."  (Fra Handa, Galleri Yvon-Lambert, Paris 2007 s. 13.)



Bokvennen
2013
169 sider

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar