fredag 3. januar 2014

Ketil Bjørnstad: Ensomheten

Ensomheten av Ketil Bjørnstad (Innbundet)

Ensomheten er en roman om kjærlighet, begjær, utroskap, svik - og musikk. Vi møter  fiolinisten Susanne Hvasser og bassisten Oscar Enger som er kolleger i Oslo-Filharmonien. Susanne har lenge hatt et skjult forhold til Holger, en intellektuell, veltalende, troløs og sterk kjendis. "Hvis han vil, glir han som en ål mellom ordene." Oscar bor nå alene, etter at han ble avslørt i utroskap. Han har to voksne barn. Oscar har hatt nye kvinner regelmessig helt siden han ble gift, og sett på dette som et normalt levesett. Han er blitt avhengig av sine sidesprang. Susanne har vært elskerinnen til Holger i åresvis, og dette har også for henne vært normalen. Boka veksler mellom historiene deres, og som leser blir du godt kjent med tankegangen hos de to. Oskar blir for meg en kynisk sjarlatan, overfladisk og lettvint. Susanne, i utgangspunktet en stille, beskjeden jente som bor alene. finner også sin livsform helt grei, uten tanke på at det kan være noen som blir såret under slike forhold. Holger er blitt eneste lyspunkt i livet hennes. 

Bjørnstad har via disse to personene tatt opp et viktig tema, da det handler om vår tids lettvinte holdninger til normer og verdier mennesker imellom. Skal en for eksempel alltid prioritere egne behov? Er gresset grønnere på den andre siden, og må en på død og liv finne ut dette?  Men samtidig handler romanen også om hva som skjer etter at løgnen og sviket kommer for dagen. Hvordan skal en klare å forholde seg til den normale hverdagen, og få tilbake verdigheten? Det kan være lett å bli både moraliserende og fordømmende her. Uansett er dette temaet både interessant og dagsaktuelt, og jeg syns Bjørnstad har fått fram mye via de to hovedpersonene i boka.

Noe jeg liker veldig godt med Bjørnstads romaner er alle preferansene til den klassiske musikken. Jeg får alltid lyst til å lytte til den musikken han beskriver, og denne gangen ble det gjenhør med blant annet Mahler, Bartok og Carl Nielsen.

Som vanlig en velskrevet bok av Ketil Bjørnstad. Kanskje litt mer stillestående og kjedelig enn normalt, trass i heftige følelser og handlinger hos de involverte, men jeg kan absolutt anbefale boka.

Aschehoug
2013
283 sider

1 kommentar:

  1. Flott omtale! Jeg hørte denne på lydbok og det fungerte veldig fint. Eneste dumme var at jeg ikke kunne sette på musikken de snakket om, mens jeg allerede hadde lyd på øret. Jeg har nominert den til Bokbloggprisen :) -Ha en strålende helg!

    SvarSlett