onsdag 19. februar 2014

Knut Faldbakken. Krim

Jeg har tidligere lest flere bøker av Knut Faldbakken, men ikke krim. Så dalte det plutselig to bøker i fanget mitt da jeg manglet lesestoff på reisen min til Gran Canari forleden, noe jeg er veldig glad for. For Faldbakken skriver bra krim! Jeg velger likeså godt å omtale begge samtidig her.

Natthagen av Knut Faldbakken (Innbundet)            
Natthagen er en kriminalroman hvor etterforskerne får en sak på bordet som omfatter barneforsvinning, barnemishandling og drap. Dette må være noe av det verste en kan oppleve. Så dukker det opp en løslatt langtidssonende antatt pedofil morder. Han vender tilbake til Hamar og til sin døde mors hus. Om han har sittet uskyldig i fengsel i mange år er et stort spørsmål. men mye tyder på at han strever med sine lyster overfor unge mennskeker
Så forsvinner nok en ung jente. Jonfinn Valmann, som er Faldbakkens eminente etterforsker, og temaet hans har klare mistanker til den pedofile, noe også samfunnet rundt han har. Men situasjonen er spesiell for Valemann, som var den som fikk han dømt til fengselsstraff, til trass i at han aldri innrømte drapet. Nå møter han opp hos Valemann og bedyrer sin uskyld atter en gang.

Nattefrost handler om en familietragedie, der det aldrende ekteparet Georg og Lydia Hammerseng blir funnet døde i huset sitt. Hun er rullestolbruker, og har falt ned fra andre etasje i rullestolen sin, mannen er funnet skutt i hodet. Det viser seg å være flere dager mellom de to dødsfallene, og saken ser ut til å være kinkig.
En fersk førstebetjent blir satt på saken, men selvfølgelig må Jonfinn Valmann trå til . I tillegg til oppklaringen av saken blir vi også innviet i forholde mellom Valmann og samboeren og politikollegaen Anita Hegg. Jeg liker disse bøkene godt da her møter vi en politietterforsker fra en norsk småby, ingen tøff helt, heller ingen snuskete antihelt, men en vanlig mann hver og en kan gjenkjenne.
Valmann er en troverdig person med stor iver for det han holder på med. Han er ofte så ivrig når han skal gjøre avhør at han plumper ut med mer enn det som egentlig er forsvarlig, og innser med det samme at her gjorde han en tabbe. Det er slike ting som gjør han så menneskelig !
Knut Faldbakken skriver godt, han er en forfatter som leker med ordene, og bøkene hans er lette å lese. Anbefaler han som krimforfatter også!
Natthagen
Gyldendal
2012
360 sider pocket


Nattefrost
Gyldendal
2007
275 sider pocket

1 kommentar:

  1. Hm... denne forfatteren har jeg ikke lest noe av. Takk for tipset, nå skal jeg spore ham opp :)

    SvarSlett