søndag 20. april 2014

Min påskekrim. Jørgen Jæger: Ridderkorset



Dette ble virkelig årets påskekrim for meg. Jeg har ikke lest de tidligere bøkene til Jæger, så jeg visste ikke hva jeg gikk til. Men dette var positiv lesning. Det var vanskelig å legge fra seg boka når pliktene krevde meg, og den lå ikke lenge før jeg måtte videre. Trass i en uhyggelig start er ikke dette en creepy sak, men du blir så involvert i etterforskningen at du ønsker å få med deg alt.

Stedet er Fjellberghavn, et eller annet sted på Østlandet. En gutt blir funnet død i en fjellskrent, hardt kvestet. En vekter blir drept under et ran. En naken kvinne driver i land på en øy i skjærgården. Er det noen sammenheng her?
Lensmann Ole Vik er sykmeldt etter en alvorlig ulykke, så nå tar Cecilie Hopen ansvaret for etterforskningen. Dette blir en tøff sak, da hennes samboer blir mistenkt for å stå bak ranet. Etter hvert som etterforskningen går framover viser det seg at høyreekstremistisk miljø trekkes inn i sakene, og skremmende holdninger fører til groteske handlinger. Ikke minst blir det hektisk når statsminister Stoltenberg blir mistenkeliggjort i en stygg sak. (Dette er for øvrig det jeg kan påpeke som minus i boka, Jæger kunne brukt et oppdiktet navn her. Det ble rett og slett litt ubehagelig med vår egen Jens i denne rollen.)

Jørgen Jæger skriver en klassisk politikrim. Historien blir troverdig og riktig, særlig på grunn av hans realistiske måte å beskrive politiets og påtalemaktens arbeid på. En aktuell krim, med referanser til terrorsaka i vårt land i 2011. Som sagt, dette var en bra opplevelse, så jeg kan bare anbefale boka. 

Juritzen forlag
2014
480 sider

 

2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du likte denne boken som er skrevet av en særdeles sjarmerende bergenser. Mener han sa at forbildet for Fjellberghavn er Skudeneshavn i Rogaland. Jeg syntes også at denne var veldig bra, selv om jeg godt kunne tenke meg en story litt lenger fra etterforskernes privatsfære. Ha en fortsatt fin påskedag!

    SvarSlett
  2. Jæger er på min påventliste..:) Artig å lese superlative omtaler av denne boka. Fortsatt fin påske til deg.:)

    SvarSlett