mandag 21. april 2014

R.S.Pateman: Hva skjedde med Amy

Hva skjedde med Amy? av R.S. Pateman (Innbundet)
Denne thrilleren er tidligere sammenlignes med Flink pike (Gillian Flynn), Snøbarnet (Eowyn Ivey). og Før jeg sovner (S.J.Watson) Med andre ord en psykologisk thriller.

Beths datter Amy forsvant for ti år siden, og Beth har aldri sluttet å lete etter henne. Hun og Brian ble skilt, da Beths sorg og redsel for hva som hadde skjedd er det som opptar henne mest i livet. Men marerittet fortsetter med styrke når en fremmed kvinne banker på døren. I hånden holder hun en jente som ser ut som Amy den dagen hun forsvant for ti år siden. Men jenta heter Esme. Det påstås at hun er en reinkarnasjon av Amy. Fornuften tilsier at dette ikke går an, men den lille jentas erindringer og minner om alt som Amy gjorde og visste er ikke til å ta feil av. Kan Beth virkelig håpe og tro at dette er Amy?
"Og hjertet mitt. Hjertet. Sånn som det slår hver gang jeg ser på Esme. Ansiktstrekkene, smilet, måten hun danset på til Spice Girls, lyser i øynene. Jeg kjenner igjen alt sammen, og hver og en av dem river i instinkter jeg trodde jeg hadde glemt."
 Er dette parapsykologi og spekulasjoner, eller finnes det realistiske og sanne løsninger på det som er oppstått?

En utrolig dramatisk thriller, men trass i Beths uro og skrekk, blandet med glede og håp, blir jeg ikke helt fanget. Er jeg blitt for blasert etter mange bøker i denne sjangeren? De andre bøkene som den er sammenlignet med er faktisk bedre, mener jeg.

Juritzen forlag
2014
372 sider
Oversatt av Nina Aspen





2 kommentarer:

  1. Jeg koker over på balkongen, og måtte ha meg en pause. Da ser jeg at du har skrevet om den samme boken jeg holder på med :) Jeg har kommet halvveis, og er underholdt men der stopper det vel. Godt jeg ikke har flere bøker som står og hopper i hyllen. Ser ut som vi tenker det samme om boken, men nå må jeg ut å lese videre, så litt swong er det vel over den :) Ønsker deg en like varm sommerdag som jeg har her i Bergen i dag!

    SvarSlett
  2. Jeg tenkte at denne vil jeg lese, men så leste jeg slutten på omtalen. Når Tine slutter seg til din oppfatning, tror jeg at jeg lar den ligge.

    SvarSlett