tirsdag 13. mai 2014

Boken på vent. Pingviner i Sahara


Tirsdag! Da er det dagen for å ta fram noe fra de bøkene vi venter på. Beathe inviterer oss til å gi oss ideer til nye bøker, og her kommer mitt innlegg i dag. Ikke fra bok, men fra teater. Men litteraturen  ligger bak, her handler det om to flotte forfattere som Norge har hatt. Tor Jonsson og Alf Prøysen.
Teater Innlandet på Det Norske Teater har laget en dikterfabel, et fiktivt møte mellom de to, som begge er husmannssønner. Lennart Lindstrøm står bak forestillingen. Alf blir spilt av Terje Strømdahl, Tor av Øystein Røger.

...

Sitat fra kritikerne, her Aftenposten:
"Den ene en deprimert gledesspreder fra Hedemarken, den andre en høyst oppegående sjølmorder fra Gudbrandsdalen. Et fiktivt møte mellom to husmannssønner som valgte penn og papir i stedet for poteter i svart jord. Pingviner i Sahara er en fascinerende fabel formidlet med humor i bøtter og spann, krydret med nattsvart fortvilelse og en overdose hjertevarme."
Også sagt om forestillingen: Et verbalt fyrverkeri, burlesk teater, en sorgmunter fabel, en knyttneve i teaterdebatten.

Dette skulle jeg gjerne sett, men får nøye meg med å lese om det. Det var Kulturmagasinet på P2 som ga meg informasjon om denne forestillingen, som jeg ble veldig nysgjerrig på. Takk til P2, som er min radiokanal, og særlig når jeg kjører bil!




 

8 kommentarer:

  1. Det kunne jeg også tenkt meg å sett. Jeg var på teater på fredag og så Panikk i kulissene (Rogaland teater). Det var den mest elleville farsen jeg har sett noen gang, og hvordan skuespillerne kunne huske hvor de skulle gå til enhver tid og ikke minst hva de skulle si og bære på er utrolig. Turen var arrangert gjennom jobb slik at Elin fra "Av en annen verden" også var med. Vi lo så vi gråt begge to :-) Ønsker deg en fin dag, Åslaug!

    SvarSlett
  2. Teater er det lenge siden jeg har vært på desverre

    SvarSlett
  3. Jeg skvatt da jeg så tittelen "Pingviner i Sahara"! Har akkurat brukt dette uttrykket i en novelle og trodde jeg var kreativ og nyskapende... :-) Fikk lyst til å både lese og se teater :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel du som har skrevet de festlige bøkene fra Finnmark. Skriver du noveller også, så leser jeg gjerne dem! Takk for artige lesestunder!

      Slett
    2. Og takk for koselig tilbakemelding! Jeg er meget fersk på novellefronten - men det er artig å prøve noe nytt :-)

      Slett
  4. Dette hadde jeg hatt lyst å se. Av og til er det liksom i Oslo det skjer, men bare av og til :)

    SvarSlett
  5. Teater ja, det begynner å bli noen år siden men jeg kunne absolutt tenke meg å sett litt oftere teater.

    SvarSlett
  6. Spesiell smakebit. Ha en fin dag.:)

    SvarSlett