torsdag 24. juli 2014

Julie Orringer: Den usynlige broen,


Denne boka har jeg brukt lang tid på. Først og fremst pga av ferie, og samvær med barnebarn i tre uker, noe som ikke gir mye lesero. Men mest pga av dette er en bok jeg ville dvele ved og nyte fullt ut, og derfor lese litt hver dag over tid.
Jeg takker den eminente diktskriveren og fotografen Englepappa, med bloggen Mørkerommet, for tips om å lese boka. Han skjønte visst at dette var min bok!

Dette er historien om Andras Levi, en ungarsk jøde, og familien hans. Det hele starter med at han får et stipend og skal studere  til arkitekt i Paris. Han får med et brev fra en eldre dame i Budapest, og dette brevet skal leveres til C. Morgenstern. Dette er Klara, en ung ballettdanserinne som har en sterk historie bak seg. Hun er ti år elde enn Andras, men de blir stormende forelsket i hverandre. Andre verdenskrig nærmer seg, og Andras blir tvunget til å forlate Paris. Karla, som nå er hans kone, blir med, til trass for at det kan være skjebnesvangert å komme til Ungarn, der myndighetene er på jakt etter henne.
Krigen utvikler seg, og med den følger lidelser og nød, sult og død. Og sjøl om jødene ikke ble forvist og drept de første krigsåra i Ungarn, slipper de ikke unna.  Når tyskerne beleirer Budapest kommer russerne til unnsetning, og  kraftige trefninger fører til at beboerne ikke får tak i mat og drikke. De nye erobrerne av byen tar ingen hensyn, og ungarerne lider sterkt.

Det ville være umulig å gå i detalj om handlingen her. Boka har over 700 sider, og historien om Andras og Karla blir gjennomgangshistorien i boka. Dette er en bok om jødenes skjebne under andre verdenskrig, dette er historien om Ungarn og Budapest i forhold til de politiske irrganger, der Horthy, den ungarske lederen, inngikk avtale med Tyskland, men kjempet for at de ungarske jødene ikke skulle annekteres. Likevel ble i løpet av 1944 over 430 000 jøder satt i utrydningsleire. Over halvparten av disse døde.

Julie Orringer har skrevet en roman om sin families skjebne, med god hjelp fra de som overlevde og flyktet til USA etter at russerne overtok landet.  Dette var en lang, fantastisk roman. Her ligger så mye etterretning og viktig historie, at sjøl om jeg har lest mange holocaust-bøker blir denne et fantastisk supplement. Og samtidig et dette en sterk kjærlighetsroman, en roman om kjærlighetens evne til forsoning. 

En av de mest gripende og beste bøkene jeg har lest på lenge. Og diktet "Allikevel" av Wislawa Szymborska, som avslutter boka, gir den en ekstra styrke! Vakkert!


En sterk opplevelse å stå utenfor synagogen i Budapest å se Livets tre, med blader i metall med navn på alle jødene som forsvant under krigen. (Dette bildet tok jeg for noen år siden.)

Gyldendal
2011
707 sider
Oversatt av Kari og Kjell Risvik

 

4 kommentarer:

  1. Godt at du likte den! Eg visste ikkje så mykje om forholda i Ungarn under 2. verdskrigen, så eg syns det var ei lærerik bok, i tillegg til å vere ei god forteljing! Sidan vi då tydeleg har litt lik smak når det gjeld slike bøker, kan eg ta med ei anbefaling til: Eva Weaver si bok "Dukkemesteren fra gettoen". Den gjorde også eit sterkt inntrykk. (Eg har kanskje tipsa om den før, slår det meg no?) God sommar vidare!

    SvarSlett
  2. Jeg synes også dette var en meget sterk bok.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så at du også har vært i synagogen i Budapest. Sterkt.

      Slett