tirsdag 22. juli 2014

Svein Roger Nilsen: Den elektriske skogen, noveller



Alle fortellingene er konsentrert om én avgjørende handling eller hendelse. I «Åkerspøkelset» møter vi en en far som uroer seg for sin lille sønn: For hvordan skal han forklare sirklene som dukker opp i kornåkeren for et barn som allerede er engstelig? Han angriper saken på rørende originalt vis. En vakker novelle.

Novellen Fuglemannen , skiller seg ut fra de andre, da den foregår i 1910. Her er det psykoanalytikeren Freud og hans møte med en pasient som er historien.

Birkebane er en novelle som handler om plagingen av en tilbakestående. Guttene på løkka som kjeder seg: "Vi kødder med gærningen". Sterk historie om en vanskelig skjebne og "katalysert maktbruk".

Tittelnovellen handler om en mann og hans autistiske sønn. Fire uoppklarte ildpåsettelser og en høyspentmast.

Her ligger det mye bak hver historie, og disse novellen krever tid og ettertanke. Jeg har lest dem over tid, bladd tilbake og lest enda en gang.

Konkluderer med at dette var en velskrevet novellesamling om det som ikke så lett kommer opp i dagen, det som ligger under det opplagte på overflaten. Fint å lese noveller når jeg ellers har liten tid til å konsentrere meg om større bøker, men som sagt, disse krevde meg!


Tiden Forlag
2013
205 sider

2 kommentarer:

  1. Spennende å lese dine inntrykk av denne novellesamlingen. Tenker at det er ok at novellene har et felles tema, det har jeg savnet før når jeg har lest noveller :) Takk for super omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du likte omtalen! Ha en fin dag!

      Slett