fredag 25. juli 2014

Marit Reiersgård: Jenta uten hjerte

Jenta uten hjerte

"Jeg er her ved en feiltakelse. Jeg betyr ingenting. Kan like gjerne sett opp skilt på utgangsdøra-: Her bor ingen.
Jeg har ingen, er ingen.
Ingen.
Jeg er død."
En sterk begynnelse på denne kriminalromanen hentet fra miljøet i Lier, der forfatteren hører hjemme. Her er jentemobbing hovedtemaet, og bakgrunnen for drapet på en ung jente. Samtidig som drapet på den unge tenåringsjenta blir en eldre kvinne funnet død i en nedbrent bolig. Etterforskningen retter seg etter hvert mot begge mordene, for her finnes mange tråder som fletter de sammen.

Men jentemobbingen blir det viktigste i romanen. Opprinnelig tre bestevenninner, men så plutselig skyves den ene ut. Her brukes media som Facebook og Instagram, ironiske og sårende bemerkninger, men også det motsatte, der skryt og hint om at du er den peneste osv.. bevisst brukes for å sjikanere. En situasjon der mobbingen tar overhånd, der ungdommene drives inn i en ond sirkel. Og de voksne, foreldrene, blir maktesløse. Og hva kan dette til slutt utløse?

Etterforskerne er heller ikke fri for problemer, så her blir det mye psykologi og innsyn i menneskets natur. Kort sagt, en roman til mye ettertanke. Som kriminal, helt OK, uten at den blir en av de store.  Men Marit Reiresgård har vist seg som en interessant forfatter, og jeg leser gjerne flere romaner av henne.

Gyldendal
2014
334 sider
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar