mandag 28. juli 2014

Liza Marklund: Fasadefall

Fasadefall

Denne boka har ligget i ventebokhylla mi i mange måneder, så nå var det på tide å ta den fram. Følte at en krim ville passe i dag.
Dette er Marklunds tiende bok med journalisten Annika Bengtzon. Den starter med at riksdagsmannen Ingemar Lerberg blir funnet grusomt torturert. Han svever mellom liv og død på sykehuset. Samtidig er hans kone Nora forsvunnet. Etterforskerne, med Nina Hoffman i spissen, finner tråder som peker mot en annen forsvinningssak, som skjedde for lenge siden. Denne saken laget Annikas sjefsredaktør, Anders Schyman, en prisbelønnet TV-sak om.. Nå rettes sterk anklager mot han, med mistanke om bedrageri,  noe som holder på å ødelegge han og hans omdømme.
Annika, som aldri helt har funnet ut av sitt privatliv, har slått seg noe mer til ro i denne romanen, da hun bor sammen med sin nye kjæreste Jimmy og  "mine og dine barn" bor vekselsvis hos dem. Ikke helt uten problemer. Men Annika må følge opp Lerbergsaken, og i tillegg også finne ut av saken mot Schyman, noe hun klarer godt.  (Har hun blitt mer moden med alderen?)

Liza Marklund skriver alltid bøker med samfunnsrealistisk innhold, noe vi også finner i denne. Her ligger mye synsing, baksnakk og mobbing mellom linjene, også i media via blogging. Og resultatet av slikt viser seg å få kriminelle følger, med brutale konsekvenser
.
Jeg likte godt at Nina Hoffman var godt framme i dagen i denne boka, og at Annika ikke ble så anmasende som hun ofte har vært. Alt i alt en underholdende og bra krim av Liza Marklund igjen.

Vigmostad Bjørke
2013
401 sider
Oversatt av Dorhe Emilie Ericsen
 

1 kommentar:

  1. Husker jeg leste noen negative omtaler om denne før jeg selv fikk kloa i den, så mine forventninger var nedtonet. Jeg likte den uansett bra, men så har jeg likt serien hennes hele veien :) Håper du har det fint der du er :)

    SvarSlett