mandag 4. august 2014

Gabrielle Zevin: Herr Fikrys litterære liv

 
 
 
 
 
 


Jeg fikk dette lesereksemplaret fra Silke forlag tidlig i sommer, men har ikke lest den før nå. Men dette ble et møte med en koselig og humoristisk bok fylt med litterære henvisninger.

 A.J. Fikry driver bokhandel på øya Alice utenfor Cape Cod, USA. Han er en bitter og sur mann, etter at hans kone ble drept i en bilulykke, Han er skeptisk til det meste. Da markedskonsulent Amalie kommer for å presentere nye bøker, blir hun bryskt avvist. Han har siden studiedagene vært opptatt av Edgar Allan Poe, og har vært eier av førsteutgaven av Tamerlane, en verdifull antikvitet av en bok. Men plutselig er boken borte, stjålet. Samtidig dukker en liten jente på to år opp, forlatt av sin mor, Hun har en Elmo-dukke med seg, og på denne er en lapp. På lappen skriver moren at hun overleverer Maya til bokhandleren da hun vil at datteren skal vokse opp blant bøker og bli en leser. Senere viser det seg at moren er død, og Herr Fikry sitter med ansvaret for barnet. Men dette blir en positiv sak for begge, og han adopterer Maya. Etter hvert må han åpne seg for andre mennesker også, og han begynner å ligne mer på en noenlunde sympatisk mann.

Dette blir en roman fylt av kjærlighet til bøker, her er Herr Fikrys forslag til noveller han syns Maya bør lese, her er sjarme, humor og varme. En lettlest sommerroman, som du både ler og gråter av. Men likevel er det ikke den største leseopplevelsen. Fort lest, fort glemt. Vil likevel trekke fram et sitat som jeg likte godt. Dette er fra Herr Fikrys tanker om bøker, som han prøver å formidle til Maya: (Sitat fra s.261.)
"Hele livet mitt er i disse bøkene. Les dem, og du vil lære om mitt innerste å kjenne. Vi er ikke helt romaner." Analogien han leter etter er like foran nesa på ham. "Vi er ikke helt noveller. Selv om livet hans ligenr mest på en novelle akurat nå. "Når alt kommer til alt er vi samlede verker. "

Forlaget Silke
2014
270 sider
Oversatt av Lisa Vesterås



2 kommentarer:

  1. Fort lest og fort glemt sier du. Jeg leste den med en gang vi fikk den, så det er noen uker siden, men jeg fryder meg fremdeles over hvor mye jeg koste meg da jeg leste den Noen bøker er sånn "her og nå", og det gjør ingenting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror kanskje dette har noe med hva du har lest like før, eller hele situasjonen rundt. Sjelden jeg leser bøkene to ganger, men de kunne sikkert gitt nytt perspektiv.

      Slett