søndag 26. oktober 2014

En smakebit på søndag. Knerten.

 
Min smakebit i dag er fra en Knertenbok av Anne Cath Vestly. Jeg er på besøk hos min datter, og barnebarnet på 8 år er akkurat inne i en Knertenperiode. Han har sett filmene på nettbrettet, og bøkene er nå på gang. Anne Cath har vært med meg lenge. Jeg husker henne fra Barnetimen for de minste da jeg var lita jente, og senere ble det mine tre barn som overtok interessen for bøkene hennes. Og nå er det altså barnebarna sin tur.
 
 
 
Smakebiten er fra "Knerten på sykkeltur":
"Jeg syns det er juks at vi går ved siden av skinnene", sa Knerten. "Jeg kan liksom ikke føle meg som et helt lokomotiv da." "Vi tør nok ikke gå på skinnene", sa Lillebror, for tenk om vi møter det virkelige toget. "Er vi ikke virkelige tog da", sa Knerten ."Hvordan går det forresten når to tog møter hverandre på sånne skinner?"
Og litt senere, etter at Lillebror og Knerten har hoppet på svillene, kommer toget, og Lillebror hopper i grøfta. Toget raser forbi, og Lillebror oppdager at Knerten er borte!
"Nå vet jeg hvordan det er når to tog møtes", sa Knerten. - Der lå han, midt mellom skinnene, like hel, men han så litt forundret ut. - "Har toget kjørt over deg, Knerten? "sa Lillebror forferdet.
 
 

16 kommentarer:

  1. Knerten har nog aldrig kommit över till Sverige, i alla fall har jag aldrig hört talas om de här böckerna. Kul när det går i arv så där och håller flera generationer :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Aw.. Knerten! Det er så godt med barndomsminner som kan gjenoppleves med både barn og barnebarn. Nyt søndagen!

    SvarSlett
  3. Jeg var glad i å lese allerede som barn, og leste flere av hennes bøker. Husker Aurora i blokk z og mormor og de 8 ungene var av de jeg leste

    SvarSlett
  4. Det er lenge siden jeg leste om knerten så det var et hyggelig gjensyn. Ha en fin dag, Åslaug :-)

    SvarSlett
  5. De er så heldige de barna som har tilgang på bøkene til foreldrene. Det er alt for mange barn som når de er 5 år ikke kjenner til de helt elementære figurene i vårt bibliotek. Knerten er jo en skjønning da :)

    SvarSlett
  6. Trevligt med böcker som håller för flera generationer!

    SvarSlett
  7. Tack för smakebiten och trevlig söndag

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Verkar inte vara en barnbok som nått Sverige.

    SvarSlett
  9. Roligt med böcker som håller i generationer. Den här känner jag inte till, så det var extra kul med en smakbit. Önskar dig en fin söndag. :)

    SvarSlett
  10. Det var en god ide til bok for barnebarnet mitt og. Vi holder på med Mitt skattkammer, og jeg er ikke helt sikker på om det er farmor eller barnebarn som koser seg mest :-) Men da får vi lest og snakket om en masse tradisjonelle eventyr, sanger og regler. :-) Ønsker deg en fin søndag, Åslaug!

    SvarSlett
  11. Härligt med barnböcker som fungerar genom fler generationer. Kom att tänka på några sådana nu tack vare detta. Ha en fortsatt fin söndag! :)

    SvarSlett
  12. Takk for smakebiten, og ikke minst, barndomsminnene!

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten och ha en skön kväll.

    SvarSlett
  14. Tenk for en skatt vi har! Tviler på om barnebarna til den oppvoksende generasjonen kommer til å leve seg inn i Teletubbienes univers...
    Takk for smakebiter og for at du vekket noen barndomsminner ;o)

    SvarSlett
  15. Denne kose karen husker jeg jo godt fra egen barndom, Takk for smakebit.:)

    SvarSlett