torsdag 18. desember 2014

Mirjam Kristensen: Jeg har ventet på deg







Paula er arkitekt og bor alene i en villa i Oslo. Hennes historie begynner med barndommen på sørlandskysten, der hun vokser opp sammen med søstrene Matilde, Edit og Milly. I nabohuset deres bor familien Didrikson, som driver sommerpensjonat. Der bor også en ung gutt, David, som er jødisk flyktning fra Tyskland. David og Paula blir forelsket, og de møtes  hver natt i den gamle, engelske hagen på øya. Men så skjer en tragisk ulykke, da lillesøster Milly drukner på en utfart. Paula og de andre har ansvaret for henne, og moren deres beskylder Paula for det som skjedde.  Paula blir tvangssendt til morens bror i Oslo. Han er nazist. Kort tid etter starter forfølgelsen av de norske jødene. David må gå i dekning og forsvinner ut av Paulas liv. Paula møter aldri sin familie igjen, moren er hard og det skal ikke snakkes om henne hjemme

Den andre fortelleren i boka er Anna, som arver sin grandtante Paula da hun dør. Hun har så vidt møtt Paula, og det er deres møte som utløser fortellingen fra Paula.
" Jeg har kommet for å levere denne til deg, sa Anna, den er fra mormor, sa hun. Og Paula kunne ikke gjøre annet enn åpne døra og la henne komme inn. Da hun sto der og holdt døra åpen, og den unge kvinnen gikk forbi henne med pakken og inn i gangen, der ingen som var i familie med henne noensinne hadde satt sine bein, kjente hun at nå hadde hun åpnet opp for mye mer enn hun ville, og så visste hun allikevel at det var jo sånn det måtte bli en gang, og at det var nå."

Anna begynner å lese Paulas gamle dagbøker og tar kontakt med slektninger og andre som har kjent Paula fra hun var ung. Hun kjenner at det er viktig å finne fram til sannheten om hvorfor Paula levde alene, hvorfor hun ikke møtte David etter krigen. 
"Var det hun som bestemte det, virkelig, eller lot hun det bare skje, og så var det plutselig for seint å gjøre noe annet enn å følge den veien?". 

Kapittel for kapittel får vi historien om Paulas liv. Hva skjedde med henne, og hvor ble det av David?  Mange tilfeldigheter og familiehemmeligheter kommer opp i dagen. Det er viktig at gamle historier kommer fram, det er viktig at liv blir fortalt. Så ofte opplever vi at når noen dør sitter vi igjen med alle spørsmåla vi skulle stilt tidligere. Denne romanen handler om de gamle som har hodene fulle av historier, avsluttende hendelser og forgagne episoder som spilles om og om igjen. 

Dette var en nydelig roman. Jeg satt igjen med tårer i øynene da siste side kom. Likte veldig godt  hvordan boka er bygd opp, fram og tilbake i tid. Noen ganger kan slikt bli rotete, her var det slik det skal være. En roman jeg virkelig anbefaler til andre lesere.

Forlaget oktober
2014
255 sider

1 kommentar:

  1. Nå ble jeg glad når jeg ser at du likte denne like godt som meg! Jeg lånte denne på ebokbib men er en bok jeg godt kunne tenke meg å ha i hyllen også. Håper flere får øynene opp for denne. Ønsker deg en super dag, Åslaug :-)

    SvarSlett