lørdag 21. mars 2015

Lise Forfang Grimnes: Kaoshjerte





Jeg har lest mye om Kaoshjerte, både i andre bokblogger og i media. Men likevel ante jeg ikke hva jeg gikk til da jeg tok fatt på boka .Kaoshjerte er en ungdomsbok, en slags mytologisk realisme. Leseren skjønner allerede etter de første sidene at her skjer mystiske saker. Vi møter unge Minja, som har vokst opp sammen med moren sin på Stovner i Oslo. Hun er en spesiell jente med uvanlige øyne, og kjempekrefter, men ellers er hun som andre ungdommer.  En morgen i sommerferien våkner hun opp på rommet sitt, og skjønner at hun ikke husker noe fra de to siste ukene. Hun våkner opp i kjole, noe hun aldri bruker. Hun ser seg i speilet og ser en brun flekk i tinningen, blod! Håret er grodd ut, nesten halvlangt. Sist hun så seg i speilet hadde hun kort hår med lang pannelugg. Allerede her er spenningen satt. Minja må finne ut hva som skjer, og blir ledet inn i skogen, der hun møter huldrefolk, både kvinner og menn. Hun blir bergtatt av de mørke kreftene som hun finner i skogen, og opplever at mystikken tiltrekker henne sterkt. Og etter hvert avdekkes uante familiehemmeligheter.

Dette er en lettlest og spennende bok, og vi finner også en del humor her. Sidene "fyker avgårde", og det var så vidt jeg hadde tid til middag da mannen min varslet om at den sto på bordet. Her finner vi norsk folketro med myter og sagn, godt plassert i mørk skog med myr og svarte tjern.
Det er bare å innrømme at boka fenget meg, sjøl om jeg så absolutt ikke er fantasyleser. Men når jeg først skal lese en bok i denne kategorien, liker jeg at den er knyttet opp mot norske tradisjonelle myter, ikke zombier og vampyrer.

Bra ungdomsbok som var nominert til kulturdepartementets pris som beste barne- og ungdomsbok 2014..

Aschehoug
2014
360 sider
Bokmål


 

5 kommentarer:

  1. Dette er ei av de bøkene jeg føler jeg må få lest snart. Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å like den, men av heller uklare grunner har den ikke blitt prioritert. Plutselig en dag!

    SvarSlett
  2. Så fint at du likte den selv om du ikke er en fantasy leser. JEg falt for den selv og er glad for alle som liker den :-)

    SvarSlett
  3. Takk for boktipset.

    Ha ein fin laurdagskveld.

    SvarSlett
  4. Flott omtale! Jeg har samme forhold til fantasy som deg, som oftest går jeg utenom. Kaoshjerte tok meg derfor med storm, for den er jo så bra, og jeg likte så godt å lese den, fra første til siste side. Det frydet meg at hun kom med på langlisten til Bokbloggerprisen, også vant hun jo Kulturdepartementets debutantpris, det er noe å være stolt av det :)

    SvarSlett
  5. En god bok for all del, men det virker som om mange andre likte den et hakk bedre enn meg.

    SvarSlett