fredag 1. mai 2015

Sigge Eklund: Inn i labyrinten




Svensk krim på sitt beste. Jeg har ikke lest noe av Eklund før, så dette ble et bra møte!
Mer enn en krim er dette en tett og dramatisk psykologisk thriller som startet med at et barn er forsvunnet.  Magda på snart tolv år ble borte mens foreldrene var på restaurant like ved hjemmet. Foreldrene ble mistenkt for å ha noe med forvinningen å gjøre, og flere måneder senere er ikke mistanken til faren, Martin, henlagt. Åsa, Magdas mor, er psykolog. Hun slutter å arbeide, vandrer hvileløst rundt i søken etter spor.
"For når hun leter etter svar, er det håp om at hun kanskje når som helst kan finne et. De verste stundene er når hun ikke orker å lete i det hele tatt, men havner under alt som er hendt, når den overveldende sorgen presser henne ned i sengen."
Martin er forlagsredaktør. arbeider seint og tidlig, er lite involvert i oppdragelsen av Magda, og har sine svin på skogen. Han mistet tidlig sin bror, og lider under dette.
Ekteparet Tom og Katja er viktige brikker i forsvinningssaken. Tom arbeider i forlaget, og Katja , som er helsesøster, skriver bok.

Disse fire er fortellestemmene i boka, og etter hvert nøstes trådene rundt forvinningen opp. Alle fire har mørke hemmeligheter fra fortiden, og de tilsynelatende vellykkede menneskene avslører etter hvert trekk som ikke bare er positive. Men hele tiden ligger letingen etter Magda som en mare over dem, og det viser seg også at Magda hadde hemmeligheter. 

Jeg syns boka er velskrevet og velkomponert. Liker godt at det er fire ulike synspunkt som kommer fram, og at vi får mange innblikk bakover i tid. Dette gjør boka ekstra lesverdig.
Ser at andre bloggere, ritaleser og tine knytter boka til Madeleinesaken i Frankrike. Ser selvfølgelig sammenhengen, men leser den med åpne øyne, og lar meg så absolutt rives med uten å henge meg opp i denne sammenligningen. 
En skikkelig god psykologisk thriller etter min smak. Takk til forlaget for lesereksemplar!

Schibsted
2015
332 sider
Oversatt av Heidi Grande
Bokmål

1 kommentar:

  1. Enig med deg at boken var god. Jeg var forberedt på likheten med Madeleine-saken, men ville nok ikke tenkt over det, hadde jeg ikke vært gjort oppmerksom på det.

    SvarSlett