onsdag 17. juni 2015

Lene Lauritsen Kjølner: Hvorfor spurte de ikke Evensen?



Før jeg skriver noe om boka må jeg bare berømme forsiden, som jeg syns er utrolig spennende og kreativt! Ære til Magnus Riise for dette!

Så var det boka. Jeg var veldig begeistret for "Høyt henger de", den første boka som Kjølner ga ut. Så forventningene var store når jeg fikk denne boka i hende. Olivia Henriksen, som vi møtte i den første boka, er nå blitt privatdetektiv. Hun får besøk av en klient som ønsker å bli renvasket for mistanker om drap på SV-politikereren Arne Gustavsen. Han er blitt funnet død i vannkanten ved Ankerholmen.
Olivia kaster seg over saken med stor optimisme. Hun nøster sakte men sikkert opp alle trådene som skal til for å finne ut hva som skjedde med Gustavsen. Hun blir raskt involvert i stedets miljøpolitikk, forretninger som ikke alltid er like åpne i dagen, og til dels snuskete saksbehandlinger. Politimannen Torstein, som Olivia har et godt øye til, og dette er nok gjensidig, blir en viktig informator i etterforskningen hennes. Vi blir kjent med et stor persongalleri i boka. Olivias bror Oscar, bestevenninnen Mona, som er hotellvertinne, eiendomsmagnaten Morrevik, Gustavsens elskerinne, den flotte Gudrun, hans ekskone Ulla, og mange andre. Og ikke minst klienten, utelivskongen Sebastian Moe. Alle er blitt ekte mennesker som passer inn i det miljøet som boka omhandler. Og sannelig får vi vite hvem Evensen er til slutt!

Dette er en "kosekrim", om det skulle finnes noe slikt. Her er det ikke blodige, brutale detaljer, ingen uhygge eller dramatikk. Her er det mye humor og menneskelighet. En rolig gammeldags krim, noe som jeg sier i positiv forstand. Og det er ikke tvil om at Kjølner må gi ut flere bøker om Olivia, for her vil vi høre mer om Olivias husplaner og særlig om hvordan det går med henne og Torstein. Og nye kriminalsaker dukker nok opp for privatdetektiven.

Schibsted
2015
270 sider
Bokmål
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar