lørdag 13. juni 2015

Line Baugstø: Musikk for rasende kvinner -noveller



Jeg har ikke lest noe av Line Baugstø før jeg fant denne novellesamlingen, men ser at hun har et stort forfatterskap bak seg. Hun har skrevet mange barnebøker, blant anna. Jeg fant boka på eBokBib, og etter å ha lest denne vil jeg nok lese mer av denne forfatteren.

Musikk for rasende kvinner er en novellesamling som består av 11 noveller. I disse møter vi kvinner og menn, gifte, fraskilte og mennesker på leting. Den første handler om trillepiken,  som alle mener hun elsket, men som hun ikke husker. I den neste ligger dilemmaet - feire 40-årsdag eller ikke, når en ikke ønsker å være hovedpersonen. Videre på vei til jobbintervju, der alt blir feil. Å finne en mann via blind-date er ikke alltid enkelt. og en hyttebok kan skape både sinne og dårlig samvittighet,. Videre blir vi tatt inn i en nabokrangel der en rød stein blir viktig. Her er vi med på en reise til Cuba, og vi blir med på vanskelig møte mellom to som engang var gift, der de skal diskutere datterens kommende bryllup.
Her er det vanlige mennesker i hverdagen, sårbare, sinte og desperate. Noen vekker irritasjon, andre sympati.

Jeg las alle novellene etter hverandre nærmest uten pause, da dette fenget meg. Line Baugstø skriver med stor observasjonsevne. Her møter vi mennesker med sterke følelser, noen viser sitt raseri, andre skjuler det inne i seg. Mye blir sagt, mye blir aldri sagt. Men vi sitter igjen med et inntrykk av sterke menneskeskjebner, alminnelige hverdagsmennesker, men alle med noe som er undertrykt, en sårbarhet som ikke ligger opp i dagen. Dette har Baugstø klart å få fram på en mesterlig måte. Anbefaler novellesamlingen på det stekeste!

Forlaget Oktober
2012
183 sider
Bokmål
.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar