torsdag 23. juli 2015

Camilla Groth: Et sted der ute er jeg lykkelig.





I denne boka tar forfatteren utgangspunkt i utvalgte malerier av Edvard Munch, og går inn det som er malt med diagnostisk blikk. Her er alle detaljer vurdert, og de fleste spørsmål stilt. Dette er gjort på en enkel og naiv måte, slik som bildene til Munch også kan stå fram.
 
Jeg har lest boka på I-Phonen min, men føler at jeg må lese mye mer på dette, og må nok ta meg en bibliotektur for å få papirutgaven i hendene. Som stor beundrer av Munch, fascinerte disse dikta meg. Men jeg trenger å gå grundigere inn i hvert enkelt, for her ligger det mye som en ikke makter å se ved første gjennomlesning. Og jeg ble virkelig inspirert til å lese mer!
 
Jeg legger inn en liten smakebit fra hvert bilde, så får du se hva du mener. Jeg falt for dette!
 
Solen
"Lyset i det blå tøyet over Marias fang på alterveggen
i det sixtinske kapell
lyset i det blå tøyet over Marias fang
lyset i det blå tøyet
lyset i det blå
lyset i
lyset på alterveggen"
 
Måneskinn
" Hoften min er av edderkoppspinn
Dypt inne i ansiktet en verden like
ubebodd som månen
slik skogen, tykkstoffet og bevegelig i
foldene
er festet til kjolen; umulig å gå noe
sted
slik fluene sitter seg fast"
 
Eventyrskogen
"Jeg leter etter deg  Jeg er jo her sa
  sa jeg                                    hun
Skrubbsår på            Mors nynnede
knærne                                   hånd
på kinnet Kinnet    men føttene vet Vi
er tomt                                        går........."    
 
Druknet gutt
"Like som kull og stjernelys er vi
Svingtapp og sørgegrop
Samler mørket i klærne, lyser
Tiden tung i beina. Lar den henge som
hender
putter dem i lommene hundrevis av gangen
leter i lommene hundrevis av ganger
Finner ikke
Kan ikke stå
gå ved siden av en døde som en
voksen mann."
 
 
Pubertet
"Jeg får ikke snakke med dokka lenger
om hva som skjer med meg
Du er blitt for stor for meg nå
var det siste dokka sa"
 
Fascinerende lesning, og jeg gleder meg til å lese dem enda en gang, da sammen med Munchs bilder.
 
 


Flamme forlag
2015
Lest på I-phone via eBokBib.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar