tirsdag 18. august 2015

Sara Gruen: Ved vannkanten

Ved vannkanten

Forfatteren av "Vann til elefantene" og "Apehuset", har skrevet denne romanen fra miljøet ved Inverness og leting etter sjøuhyret i Loch Ness.
Den unge Maddie Hyde, ektemannen Ellis og deres beste venn Hank reiser fra sosietetslivet i Philadelphia til det skotske høylandet. Maddie, som nærmest er tvunget til å bli med, har ingen håp eller forventninger om at mennene kan finne uhyret, noe de har satt seg som mål for å kunne opprette et tillitsforhold overfor familien. Det er krig, og både Ellis og Hank har unnsloppet soldattilværelsen av ulike diffuse grunner. Livet i den lille landsbyen, hvor lokalbefolkningen tydelig viser sin skepsis overfor de bortkjemte amerikanerne, blir ikke lett for Maddie. Men med god hjelp av hyggelige mennesker finner hun seg etter hvert til rette.
De to mennenes frenetiske søken etter å lykkes med å lage store overskrifter om sjøormen, får derimot en tragisk endelikt.

En roman som omhandler krig, kjærlighet og sjalusi. Her møter vi ufordragelige pappagutter og kvinner og menn som kjemper for tilværelsen i et krigspreget land. Mange spennende episoder gjør boka lett å lese, men når siste side er lest er boka glemt. Med andre ord en grei underholdningsroman. Jeg har lest to slike bøker på rappen nå, så nå blir det krim neste!

Bazar forlag
2015
362 sider
Oversatt av Hedda Vormeland
Bokmål

1 kommentar:

  1. Må le litt av din siste setning. Det er ikke lenge siden jeg leste boken, og da jeg så innlegget ditt kjente jeg den igjen med en gang på coveret, men kunne ikke for mitt bare liv huske hva den handlet om, før jeg begynte å lese omtalen din, da kom det tilbake til meg. Ser vi er helt enige om hva vi synes om den :)

    SvarSlett