onsdag 12. august 2015

Tove Jansson: Billedhuggerens datter

"Billedhuggerens datter" av Tove Jansson

Jeg fikk denne skjønne boka på bursdagen min i sommer fra min datter. Hun skriver bøker og er litteraturkjenner, så jeg skjønte at det var et godt valg.

Tove Jansson er best kjent for Mummitrollene, men har skrevet annen litteratur også. "Sommerboken" er en av dem. En nydelig liten historie. Tove Janssons far var billedhugger, så denne boka er en sjølbiografi fra barndommens rike. Og den lille Tove mangler ikke fantasi og uttrykksevne! Her er det fortellinger fra opphold i morfars og mormors hus, et hjem sterkt preget av at han var prest. Beskrivelsen av Gud, som ligner morfar, er bedårende!
"Vi knurret i ørkenen og var ustanselig ulydige fordi Gud er så glad i å tilgi syndere. " "Hele tiden ventet vi på at han skulle bli så sint at han viste seg. Tanken var enorm.Vi ofret til ham, ga ham blåbær og paradisepler og blomster og melk og av og til fkk han et lite brennoffer."
Og Tove bygger gullkalv for å overgå søskenbarnet, som holder bibeltimer for de andre barna
Hun beskriver hverdagen sammen med familien, og blant annet farens "rangler": 
"Jeg elsker fars rangler. De kan være våkne i mange netter, våkne og sovne igjen og gynges av røyken og musikken  og så plutselig et vræl som går kaldt gjennom varmen helt ned i tærne.". "Alle menn rangler og er kamerater som aldri lar hverandre i stikken. En kamerat kan si forferdelige ting men neste dag er alt glemt. En kamerat tilgir ikke, han bare glemmer og en kvinne tilgir alt men glemmer aldri. Sånn er det. Derfor bør ikke kvinner rangle. Det er meget ubehagelig å bli tilgitt."
Og kapitlet om julen er også en nydelig sak: 
"Jo mindre en er desto større blir julen. Innunder juletreet er julen enorm, den er en grønn jungel med røde epler og bedrøvet harmoniske engler som snurrer rundt seg selv i sytråden sin og bevokter inngangen til urskogen."
I det hele tatt en nydelig, liten bok, skrevet slik som barnet ville gjort. En blir med i barnesinnets måte å uttrykke seg på. En herlig måte å få fram handlingen på. En perle av en bok som jeg vil anbefale til alle! 

Heinesen forlag
2012
141 sider
Gunnel Malmstrøm
Bokmål

 

2 kommentarer:

  1. Takk for boktipset. Tror jeg vil lese denne en gang. Akkurat nå leser jeg "Sommerboken" - jeg liker den, med sine små historier fra øya.
    God kveld til deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vil helt sikkert kose deg med denne etter Sommerboken!

      Slett