mandag 28. september 2015

Sigrun Slapgard. Maleren

Maleren (ebok) av Sigrun Slapgard

Fra forlaget:
Anders C. Svarstad (1869-1943) var en særpreget maler med sine beste bilder fra Napoli, Roma og Paris. Han kom fra små kår og var Christian Krohgs foretrukne elev. Svarstad er gift med små barn da han møter Sigrid Undset i Roma. Det blir starten på et kjærlighetsforhold som bryter alle lover. Romanen forteller historien om en omstridt maler og hans vei gjennom kjærlighet og kunst. Sigrun Slapgard (f.1953)er kjent som forfatter og mangeårig journalist i NRK. Hun har tidligere skrevet Ein biografi om Lise Lindbæk som hun fikk Melsom-prisen for, og i 2007 kom den kritikerroste biografien Dikterdronningen om Sigrid Undset. For romanen Englestien fikk hun Nynorsk litteraturpris, 2013.

Denne boka likte jeg godt. Jeg har lest feler av roanene skrevet av av Sigrid Undset og er svært interessert i billedkunst.  Og etter et interessant besøk på Undsets eiendom Bjerkebæk på Lillehammer for et par år siden, der vi så hennes bolig med kontorplass og katolsk alter, og hans atelier i kårstuen,  ble interessen for disse to vakt.

Når to sterke personligheter med særtrekk som ikke akkurat går i samme retning møtes må det bli konfrontasjoner. Boka begynner med at den 39-årige  maleren Anders Castus Svarstad har fått en del bra kritikk, blant anna av Chriatian Krogh, og nå maler han kvinneportrett og kjenner at han lykkes:
"Han åpner vinduet på vidt gap.
Mykheten hadde han lyst til å rope.
Man burde kauke mer i Kristianias gater."
Vi møter en hardtarbeidende kunstner med vanskelig oppvekst på en husmannsplass ved Tyrifjorden.  Han har ambisjoner og kjemper for å bevise at han er en god maler. Han har rykter på seg for å ha vært landeveisrøver i USA, være etterlyst i Chicago, og at han alltid kommer hjem fea turene sine med stor gjeld. Men hjemme, der kona venter, spikker han leker til ungene. Etter møtet med Sigrid Undset forlater han sin kone og sine barn. De gifter seg i Antwerpen, og får sønnen Andres Castus i Italia. Svarstad er ikke opptatt av å male bonderomantikk, han har sett nok av glisne tømmervegger i livet sitt. Han er ikke særlig glad for Sigrid Undsets kjøp av tømmerstuene på Bjerkebæk. Etter hvert blir han forvist til uthuset.
Senere kommer han fattigslig og nedstemt til sin venne Luigi.
" Jeg er i ferd med å bli annullert, hun vil ha ektskapet erklært ugyldig. Jeg mister henne til din forbannede kirke.Hun har fordrevet meg. Hun er ulvinnen som har drevet meg inn i skyggen."
Og da han møter motstand innenfor kunstnermiljøet, blant annet etter knivinger med Hernrik , Sørensen, uttaler han:
"Mine malerier er ikke verdt pengene jeg bruker på alt dette, pensler, tuber, lerret. En fremmed på jorden. Jeg er blitt fremmed også for meg selv. Jeg vet ikke lenger hvor jeg skal, hvem jeg er . Han så ned på de skitne hendene, de svarte rendene under neglene. Hven kan fortelle meg hvem jeg egentlig er? Jeg er henrettet av mitt malermiljø, henrettet av henne. Nedkjempet av en ulv og en ulvinne."
 Disse to sterke kunstnerne, hver for seg, blir svake sammen. Jeg ble veldig facsinert av denne beskrivelsen av samlivet deres sett fra Svarstads side. Slapgard har virkelig skrevet en interessant bok, og nå må jeg selvfølgelig lese boka hennes om Sigrid Undset!

Cappelen Damm
2015
424 sder
Bokmål

5 kommentarer:

  1. Kan tenke meg denne boken var midt i blinken for deg. Du skriver så godt om den at jeg får lyst å lese mer om både ham og Undset. Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha en fin mandag og en fin uke du også, Tine!

      Slett
  2. Denne har jeg plottet ut som jeg ønsker å lese.. Godt å høre at den innfrir.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker bøker med røtter i virkeligheten, og gjerne om kjente kunstnere. Ha en fin uke, Anita!

      Slett
  3. Jeg har snust litt på denne, men greier liksom ikke å bestemme meg. Nå ble jeg litt mer overbevist. Jeg leste boken om Undset for mange år siden. Den er god!

    SvarSlett