onsdag 18. november 2015

Nøtteknekkeren


"Nøtteknekkeren" hører med som en av førjulstidas kunstopplevelser. Jeg lytter gjerne på musikk av Tsjaikovskij, og jeg forbinder musikken til denne forestillingen med koselig førjulsmusikk. "Nøtteknekkeren" er egentlig et gammelt tysk eventyr. Og Tsjaikovskijs ballettforestilling spilles på teatre i mange storbyer rundt om i verden. Kort om historien: På lille julaften får Marie (Clara i ballettversjonen) en uventet førjulsgave av sin onkel, en nøtteknekker. Og denne figuren ta henne med på eventyr. i Lekeland. For denne jula skjer det noe dramatisk i Lekeland, landet der alle leker blir til. Rett før lekene skal deles ut til alle barne, kommer den tøffe og bitre Rottekongen for å legge ned jula og ikke dele ut gaver. Her må noen gjøre noe! Og Marie får hjelp av Nøtteknekkeren, som er blitt levende.

Det er  muligheter for å lage mange variasjoner av dette eventyret, og det har Trøndelag teater gjort. De har valgt å lage en musical, noe som var både uvant og spennende. Her var det ikke mye Tsjaikovskij, bare et lite dansenummer var bygget på hans musikk. Men her var det fæle rotter, fantasifulle leker, og selvfølgelig den lille jenta, Marie, og nøtteknekkeren. Flotte kulisser omkranset de flotte opptrinnene på scenen..

Til å begynne med kjentes det litt rart og uvirkelig, da jeg ikke var forberedt, men så ble det en flott opplevelse likevel. Det var mitt eldste barnebarn Ask, fjorten år, og jeg som var på forestillingen., på Trøndelag Teater i Trondheim i kveld, og vi koste oss.




1 kommentar:

  1. Så gøy å se Nøtteknekkeren. Har sett den i Grieghallen og liker musikken veldig godt. Gleder meg til jeg kan ta mitt lille barnebarn med på kultur-ting :) God helg Åslaug!

    SvarSlett