tirsdag 1. desember 2015

Oppsummering november 2015

 Tid for oppsummering. En måned med vakre, snøfrie dager, noen dager med jule stemning og snø på alle trær og planter, og mildvær og snøsmelting, med glatte veier. Med andre ord en typisk november.




Norske bøker:
Vibeke Riiser - Larsen: Et sted skinner det
Simon Stranger: Det som engang var jord
Rolf Jacobsen: Hvitt hav
Gabriel Scott: Kilden
Ari Behn: Talent for lykke
Ari Behn: Tiger i hagen
Kari Wæge: Ada splitter naken
Agnes Matre: Kledd naken
Lars Saabye-Christensen: Magnet
Ida Hegazi-Høyer: Fortellingen om øde
Rannveig Leite Molven: Der skyene begynner

Jeg har ikke lagt inn omtale av Kilden og Der skyene begynner enda. Har hatt så mange andre gjøremål en stund.

Utenlandske bøker:
Hanne-Vibeke Holst: Heretter er jeg ingen
Maxim Leo: Rød kjærlighet


Og så et lite dikt om November:


November

 Som rennande vatn kan opne seg

midt i den isande snøflata

kan også vi stundom opne oss

for einannan:Kaldt.

Livs-reddande.

 Forfatter: Arne Ruset
Utgitt: Henta frå samlinga «Kunsten å stupe inn i ein by», Samlaget 1982.



5 kommentarer:

  1. Berre innom som snarast for å sei at Arne Ruset har skrive mange fine dikt!

    Har ikkje lest ei einaste ei av "dine" bøker denne gongen. Ha ein fin lesemånad i desember!


    SvarSlett
  2. Flott dikt og flott vinterbilde :) Av dine bøker denne måneden har jeg lest 5 stykker. Av dem likte jeg nok Simon Stranger sin bok best, selv om Kledd naken er en favoritt hos meg. Lykke til med adventskosen :)

    SvarSlett
  3. Flott oppsummering, Åslaug :-) jeg har lest 5 stykker av disse og har " hvitt hav" på vent, håper jeg får lest den i løpet av desember. Fint dikt og bilde. Ha en fin lesemåned i desember:-)

    SvarSlett
  4. Hei, har lest 6 av dine. Flotte bilder !

    SvarSlett
  5. Den eneste jeg har fått med meg av disse er Det som engang var jord. Den var til gjengjeld virkelig sterk. Jeg likte veldig godt diktet om november. Klem

    SvarSlett