tirsdag 19. april 2016

Vera Henriksen: Dronningesagaen (Bokhyllelesing april)

Dette er mitt april-bidrag i utfordringen om å lese fra bokhyllene Se her:boktanker.

Dette er en spennende middelalderroman som gir oss et mangfoldig inntrykk av hverdagslivet på Huseby, der dronning Gunnhild styrer. Her møter vi de ubetydelige trellene, skalder og skrivere, hærkarer og hærtatte, menn og kvinner. Her leser vi om  maten på bordet og behovet for sko og klær. Og samtidig får vi et blikk inn i datidens syn på menneskeverd og likestilling, politikken på tinget, religion og vantru.  Alt fortalt på en levende og engasjerende måte.

Året er 1060, og vi befinner oss i de svenske skoger. Kefse er trell. Han lager sko til alle på storgården og har alltid nok å gjøre. Han er snill, rolig og gudfryktig. Han snakker ikke med mange, og verken huskarene eller andre treller vet noe særlig om Kefse. Han er i motsetning til de fleste treller ikke født inn i det. Han har bakgrunn i noe annet. Da han er skrivekyndig og klok, blir han nyttig for dronning Gunhild. Han blir den som gjenforteller historiene som hun vil videreformidle. Mellom disse er dronning Astrids historie, hun som levde sammen med kong Olav Haraldsson, som døde på Stiklestad.

Vera Henriksen har skrevet en historisk roman som likeså mye handler om datidens problematiske forhold. Arrangerte ekteskap, barnekonger, maktsjuke og stormannsgale mennesker. Kristningen av Norge var både et maktspill og en krigersk handling der mange måtte bøte med livet. Og ingen visste hvem de kunne lite på. Ligner ikke dette litt på dagens situasjon mange steder i verden?  Hvor er nestekjærligheten og rettferdigheten?

Boka er bygd på de få skrifter som finnes om denne tida, blant anna Olavssagane og Snorre. Men hun dikter også, særlig når det gjelder personene. Men en av de viktigste kildene er irske kvad og heltesagn, som er blitt kalt et vindu til bronsealderen.
Det er lenge siden jeg har lest bøkene til Vera Henriksen, men jeg vurderer nå å ta fram flere fra hyllene og "repetere" litt. Hun skriver godt.

Aschehoug
1979
293 sider inkludert epilog og diverse kildestoff
Bokmål



1 kommentar:

  1. Jeg må med skam melde at jeg ikke har lest noe av denne forfatteren, men i det minste har jeg fått med meg at hun er kjent for de historiske romanene sin. Jeg er veldig glad i både historie og historier, så jeg burde antakelig gjøre mer ut av det enn å notere meg navnet...
    Takk for tips!

    SvarSlett