fredag 3. juni 2016

Egil Foss Iversen: Ørnens skygge



Egentlig har jeg lest meg lei på thrillerer fra krigens dager, med gale nazister og og med spekulative og til dels ville teorier om hva som kan dukke opp av skatter og verdier.  Men jeg falt for fristelsen enda en gang, og er glad for det.


Historieprofessor og arkeolog Thor Foss, med bakgrunn som marinejeger, sliter med savn etter sin kone som døde av kreft for tre år siden. Han får beskjed om at hans onkel Hermann Foss, alias Lars Telle, er død. Han har aldri møtt denne onkelen, men vet at han var nazist under krigen, og at han hadde sonet på Ila og så flyttet til Tyskland.Thor arver nå onkelen, noe som skal vise seg å bli livsfarlig. Dette på grunn av at en lyssky organisasjon, tidligere Odessa, nå Acht und Acht, planlegger å true verden med en gass som skal være gjemt i Norge. Sammen med gassen skal det finnes store verdier. Bare Hermann Foss og hans tyske venn Albert visste hvor denne gassen og verdiene befant seg, da andre involverte ble likvidert like etter krigen. Det er derfor bare hos disse at veien fram mot skatten kan finnes. Men de er nå begge døde. Like etter at Thor får beskjed om onkelen er død, dukker Mossad-agenten Hannah Levin opp. Hun har gode kunnskaper om Odessas interesse for saken, og vil hjelpe Thor i å finne fram til verdiene og ikke minst den dødelige gassen.
Forfatteren bygger opp spenningen med stadige tilbakevendinger til tidligere hendelser. Vi får kjennskap til hvorfor skatten og gassen ble ført til Norge, vi får et godt innblikk i Odessas suspekte og hemmelige arbeid. Her er det to fraksjoner, med ulik mening om hva som skal skje når de endelig finner det som er skjult. 

Jeg syns boka var utrolig fengende, fylt med action fra første stund. At den har korte kapitler er en stor fordel. Jeg liker best å lese slike. Ikke alle vil være så interessert i alle detaljene rundt dechiffrering av koder, og alle detaljene her, så jeg må innrømme at det ble noen lette hopp i lesinga på disse sidene. Men historien er fylt av spennende handling, og den vanlige mannen Thor blir kastet inn i et skrekkscenario uten like. Han farter fra Dresden til Zurich og Berlin, som om han ikke hadde gjort annet. Og plutselig er han blitt morder, massemorder til og med. Men slik skal det være i en skikkelig thriller. Men alt dette til tross, han ble en mann du sympatiserte med, en kjekk jordnær mann, en mann en gjerne skulle fulgt videre. 



Vendetta
2011
490 sider i pocketutgave
Bokmål
Takk for bok fra forfatteren

2 kommentarer:

  1. Litt sløvhet fra min side gjør at jeg ikke har lest denne boken, men nå ser jeg at jeg burde få organisert meg litt. Takk for spark bak til en fin lesestund :)

    SvarSlett
  2. Er innom for å ynskje deg god helg og god betring.
    Vona du kjem deg avgårde på tur.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett