mandag 26. september 2016

Annerledes teateropplevelse: Begynnelser av Carl Frode Tiller




Dette var virkelig en kruttsalve! En virkelig flott forestilling i samarbeid mello Carl Frode Tiller, rockebandet Motorpsycho og De Utvalgte, som er videokunstnere.

Det er Carl Frode Tiller som står bak teksten. en sterk historie om hvordan oppvekst og oppdragelse kan prege en person. Rusmisbruk fører til omsorgssvikt, og relasjoner mellom de ulike partene blir påvirket. Det er en dysfunksjonell familie vi møter. Forestillinga viser hvordan de ulike familiemedlemmene prøver å ramme hverandre med sårende replikker. Her ligger mye ironi, sarkasme og hat. Og til slutt føler en at det bare er å gi opp. Forestillinga handler om hvordan omsorgssvikt kan føre til psykisk lidelse og i verste fall sjølmord.
Det er en gripende historie der musikk og datakunst gir et spennende supplement til de sterke og kontante replikkene.
Hildegunn Eggen og Kenneth Homstad spiller godt som mor og sønn.
Det er første gang jeg har fått utlevert ørepropper når jeg går på teater, men jeg var glad for dem. Motorpsycho er et skikkelig rockeband, og på det mest dramatiske i stykket fikk de virkelig utfolde seg. Men det var, som sagt, et svært heldig samspill med tekst og scene, så jeg kunne godta lyden, inne i øreproppene.
En flott forestilling, som jeg er glad jeg fikk oppleve på Trøndelag teater i kveld.

2 kommentarer:

  1. Så kjekt å høre om dette, den som kunne tatt seg en tur til Trondheim :)

    SvarSlett