lørdag 24. september 2016

Bror Hagemann: Syng meg vekk

 
 Syng meg vekk er en kjærlighetshistorie som tilsynelatende er vakker, men den er også svært mørk.
Ilka er en 22 år. Hun kom fra Irak sammen med moren da hun var liten. De er opprinnelig assyrere, en folkegruppe som er blitt e forfulgt i årtider. Hun bor nå sammen med stefaren Even, som er syk og trenger ettersyn og pleie. Moren er død. Første gang Ilka, som arbeider som sykepleier, møter Bruno er når han har en spillejobb i Nordmarkskapellet. Musikken hans trollbinder Ilka, og hun tiltrekkes også av den følsomme og rastløse musikeren. Hun søker trygghet og kjærlighet, men det er vanskelig å få tak på hvem han egentlig er. Er han rett og slett en ung mann uten fotfeste, eller er han en syk mann som bevisst utnytter henne?
Allerede første gang de møtes, legger Ilka merke til at han stirrer på henne på en spesiell måte, noe hun føler er ubehagelig. Likevel blir de kjærester. De påvirker hverandre på en måte som ikke bare er bra, forholdet får en undertone av besettelse. Da det etter hvert kommer fram at skygger fra fortiden blir hengende over dem, blir ikke forholdet bedre. 
Dette er en godt skrevet roman om to unge som blir forelsket. Men da begge sliter med vanskeligheter fra fortida, blir ikke forholdet som forventet. Utrygghet preger dem begge. Her kan en skylde på kulturforskjellen, på hans kunstneriske fjernhet, på hennes godtroenhet, eller rett og slett tenke seg at de to aldri skulle møttes.  Romanen var spennende oppbygd, nesten som en kriminalroman.
Tiden 
2016
231 sider
bokmål
Lest som eBokBib

3 kommentarer:

  1. Denne fikk jeg lyst å lese! Romaner som nesten føles som krim, det kan jeg like :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg på vent.. gleder meg.:)

    SvarSlett
  3. Denne boken leste jeg litt tidligere i høst og likte den veldig godt!

    SvarSlett