torsdag 17. november 2016

Egil Foss Iversen: Dødelig virus


Forlaget om boka: Et dødelig virus fra andre verdenskrig blir stjålet fra en gruve i Norge. Major Cato Iversen fra Forsvarets etterretningsorganisasjon tror ikke det er en tilfeldighet at viruset forsvinner samtidig som hans forlovede, virolog Sophie Larsen, er i Tyskland for å delta i et hemmelig forskningsprosjekt.
 Når han ikke får kontakt med henne, bestemmer han seg for å reise til Tyskland for å finne henne
og det muterte viruset før det ender i en katastrofe verden ikke har sett maken til.

Cato Iversen drar til Munchen for å oppsøke den kjemiske fabrikken der Sophie arbeider. Men det viser seg at ingen med hennes navn arbeider, eller har arbeidet der. Han oppdager etter hvert at han blir forfulgt, og at de han oppsøker for å finne Sophie, allerede kjenner til hvem han er. Han oppsøker en person han mener kan gi ham flere opplysninger om de farmasøytiske fabrikkene, men like etter blir denne mannen drept, og det er såvidt at Cato slipper unna et fingert sjølmordsangrep. Han kommer unna og finner ut at Sophie sannsynligvis er i et sted i de tyske alpene, i et tidligere slott med underjordiske bunkers etter krigens dager. Her arbeider hun sammen med flere vitenskapsmenn med det dødelige viruset. Målet er å finne en motgift. Viruset er planlagt brukt som dødelig våpen, og er iferd med å bli solgt til flere land som er i krig. Cato planlegger å dra til alpeslottet, men møter mange hindringer på veien.  

Dette ble en skikkelig thriller, fantastisk spennende og skremmende. Cato Iversen er i utgangspunktet en vanlig mann som arbeider i leiren ved Lutvatn, der han har spesialoppdrag i gruppa Foxtrot. Han nærmer seg femti år, men er svært godt trenet, både fysisk og mentalt. Han må finne ut hvor kjæresten befinner seg, og hvorfor hun ikke gir livstegn fra seg. Og han må finne det stjålne viruset. I møte med sterke krefter i Tyskland, delvis bygd på nazistiske idealer, blir dette en uhyggelig reise. Jeg ville ikke lese, men måtte! Brutale drap og grusomme beskrivelser av hvordan et uhyggelig virus dreper, er ikke akkurat noe jeg ønsker å ta med på senga, men jeg måtte bare lese ferdig! Liker du rå spenning og uhygge, les denne. For mitt vedkommende skal jeg lese bare koselige bøker noen dager nå. 

Commentum
2016
262 sider
Bokmål
Takk for leseeksemplar fra forfatteren

2 kommentarer:

  1. hehe...da leser du Fakta om Finland av Erlend Loe og så skaffer jeg meg denne. Klar for skremmende/spennende saker her :D

    SvarSlett
  2. Så gøy at du også likte denne, jeg satt fengslet for et par dager siden, og er klar med min omtale :) Det er skremmende lesning, både de skremmende restene av gamle nazi-ideologier, og tanken på et sånt virus.

    SvarSlett