tirsdag 14. februar 2017

Ingrid Lothe: Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt (Dikt)



Jeg fikk lyst til å lese dikt igjen, noe jeg gjør innimellom romaner av ulik kategori. Ingrid Lothe debuterer med denne lille diktsamlinga, så jeg ble nysgjerrig på hva dette var.

Lothe's diktsamling er kortfattet og lettlest. Men bak de få sidene ligger mye alvor. Her er det bilder fra barndom, men den framstår som lite lykkelig:
"Jeg hadde rene hender og hår som
glitra i hårbøylen,
men det var noe som mangla i
meg, jeg var feil i verden,
den urolige kroppen, det urolige
hjertet, steinen i magen."

Så kommer ungdomstida, ikke bare enkelt å være i pubertet:

"Før var jeg tynnere.
Mamma sier det har noe med 
alderen å gjøre.
Jeg har fått en voksen kropp,
og det er helt naturlig at en
voksen kropp
veier mer enn en barnekropp.
Jeg roper at jeg hater voksne
kropper,
og i ukene som kommer
lever jeg på luft og hat.

Senere utprøves seksualitet:

Jeg er angrepille falmesøndag
planløs håpløs fremtidsløs
Har for lite liv i meg
som en pen liten kreftsvulst
i venstre brystet.

Ensomheten, eller aleneheten, som forfatteren sier:

Det er natt. Jeg ligger våken og
venter på dagen,
når dagen omsider kommer, har
jeg ingen planer

Jeg sitter mye stille. Ser ut av

vinduet eller inn i en skjerm,
streamer dårlig komedier på
Netflix og blir dum i hodet.

Jeg er et stille menneske. Ingen 

ringer meg, 
hvis noen ringer, tar jeg ikke
telefonen.

Det er mest mørkt og alvorlig. Et menneske på leting etter kjærlighet. Et sårbart menneske med et tøft ytre.

Lothe bruker et direkte og røft språk. Diktene er både rørende og sjarmerende, men med en undertone av mørk humor. 

Jeg likte denne lille samlinga, og anbefaler den gjerne videre.


Andre som har blogget om diktene er Marianne


KOLON
2016
72sider
Bokmål

2 kommentarer:

  1. Så bra du likte den! Håper flere leser samlingen. Lothe har en særegen stemme. Mørk humor er spot on.

    SvarSlett
  2. Det er vel helst når man er trist at ordene kommer ned på arket. Er man glad og lykkelig bobler man over i "friluft". Jeg ble veldig nysgjerrig på denne samlingen, takk for tips! :)

    SvarSlett