onsdag 15. februar 2017

Lucinda Riley: Skyggesøsteren (roman)



Dette er tredje boka i serien om de syv søstre. Den første boka begynner idet Maia D’Aplièse og hennes fem søstre får melding om at stefaren, den mystiske mangemillionæren Pa Salt er død. De samles i barndomshjemmet Atlantis, et vakkert slott ved bredden av Genèvesjøen. der de får beskjed om at begravelsen allerede har skjedd, og kroppen er senket i havet. Han har etterlatt hver søster et spor som skal lede dem tilbake til deres opphav.

I Skyggesøsteren handler det om den tredje eldste søsteren, Star. Hun og søsteren CeCe har vært tett knyttet sammen i alle år, men nå kjenner Star at hun må rive seg løs. Farens spor for å finne opphavet sitt fører henne til et gammelt antikvariat i London. Her møter hun er svært eksentrisk bokhandler, som gir nye spor, nå hundre år tilbake, der vi møter Flora. Hun er en viljesterk kvinne fra Lake District. Nå har hun havnet i Londons sosietetsmiljø, der hun skal bo hos den kjente vertinnen Alice Keppel. Keppel var Kong Edvard VIIs elskerinne i mange år. Flora blir en brikke i et stort spill der forpliktelser overfor familien står sterkt.

Lucinda Riley fletter inn virkelige personer i disse bøkene. Historien veksler mellom nåtid og fortid. Alice Keppel og hennes framtredende stilling blant sosieteten i London på tallet er virkelig. Det samme er historien om forfatterinnen og illustratøren Beatrix Potter, som får stor betydning for Lucy. Beatrix ble oppdradd av en guvernante, og fikk ikke ta utdanning. Men hun begynte å skrive barnebøker, der Petter Kanin-serien er mest kjent.

Se sjølportrett av Beatrix Potter med Petter Kanin.
Denne boka er like gripende og spennende som de to forgående, og historien til både Lucy og Star er mettet av intrikate og finurlige hendelser. Her er alt som skal til for å drømme seg bort i store engelske gods, både velselte og falleferdige. Det engelske landskapet i Kent og Lake District står klart foran meg mens jeg leser. (Jeg har et stort ønske om et besøk i Lake District sammen med min eldste datter, noe vi håper å kunne gjennomføre en gang i løpet av året).

Jeg ser fram til neste bok, historien om CeCe, som er en kunstnerisk, men usikker ung dame.

Andre som har lest og blogget om boka er : tine

Cappelen Damm
2017
584 sider
Oversatt av
Bokmål
Leseeksemplar

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldri lest noe av hennes bøker, men en elev lånte meg Engletreet med streng beskjed om at den måtte jeg lese. Så den ligger i bunken, må lese!

    SvarSlett
  2. Det er med et skjelmsk smil jeg innrømmer at jeg liker denne serien. Er enig med deg at det skal bli spennende å lese om CeCe, takk for link Åslaug!

    SvarSlett