lørdag 11. februar 2017

Kortomtale av åtte bøker lest på ferie - variert litteratur

Nå har jeg vært uten muligheter til å skrive blogg en hel måned, og det har hopet seg opp med mange bøker jeg skulle gitt en liten omtale av. Jeg velger derfor kortutgaven av omtale av åtte bøker jeg las ved bassengkanten i Spania i januar.
Noen av bøkene er ganske tilfeldig valgt, da jeg plukket de fram fra "biblioteket" ved leilighetskomplekset vi bodde i. Men alle falt i mer eller mindre god smak og ble fullført. (Det var utrolig mye bøker der, på alle språk.)



Leah Fleming: Jenta under oliventreet.
2014
Oversatt av Gøran Karlsvik
Apropos forlag
491 sider

Penelope er fra overklassen i England, og er tradisjonen tro  mener foreldrene at nå er hun moden for å gå inn i ekteskapet. Men Penelope har alltid drømt om å oppnå en mening med livet. Hun melder seg som frivillig til Røde Kors. Like etter bryter andre verdenskrig ut., og en tøff og vanskelig tid møter både Penelope og den gode venninnen hennes,  Yolanda, som er jøde. Men krigen skiller de to etter hvert. 
I romanen møter vi også tyskeren Rainer, som kommer til å møte Penelope i en livsfarlig situasjon. 
Historien fortelles i 2005, da Penelope er tilbake til Kreta for å delta på 60 års minnemarkeringen av krigen. Den hopper derfor  fram og tilbake mellom nåtid og fortid . 
En virkelig underholdende og spennende roman.



Alice Peterson: Mandag til fredagsmannen
2011
Oversatt av Hege Frydenlund
Bastion forlag
349 sider
Dette var en lettlest og koselig roman med mye varme og humor.  Fikk assosiasjoner til Bridget Jones. En forutsigbar handling, men så sjarmerende og godt skrevet at jeg storkoste meg underveis. 
Anbefales som ferielektyre.





Francine Rivers: Tamar
2002
Oversatt av Oddvar Nilsen
Lunde forlag

Dette er en av mange bøker forfatteren har skrevet om om fem av kvinnene i bibelen som har hatt betydning for historien videre. Disse er Tamar, Rahab, Ruth, Bathseba og Maria. 
Tamars historie finner vi i 1.Mosebok 37.1 - 38.6. Tamar blir gift med to sønner av Judah, men Gud dreper dem da de ikke oppfølger hans ønsker. Judah er den neste av stamfedrene som skal føre ætten videre, og Tamar har en viktig rolle her. 
Boka har et samtaleopplegg for bruk i grupper eller til personlige bibelstudium. 
Jeg har lest bibelen, og det gamle testamentet er litt av en eventyrsamling. Her er det ikke få drap og mishandlinger. En annerledes bok, som jeg nok ikke hadde funnet fram til om ikke jeg tilfeldig var ute etter lesestoff på norsk, men som var interessant å lese.  


Mahmona Khan: Skitten snø
2011
Aschehoug
190 sider
Denne boka handler om det norsk-pakistanske miljøet i Oslo. Et tøft miljø om fire jenter som står sammen for å hevne brutale overgrep begått av menn fra deres egen kultur. En bok om et tabubelagt tema, skrevet av en forfatter som klarer å balansere framstillingen om hvordan jentene i det norsk-pakistanske miljøet opplever kulturforskjellene. 
Det er en roman om skam, vold og vennskap, en brutal og ærlig ungdomsroman.

Jan- Phillip Sendker: Kunsten å være den man er
2014
Oversatt av Kurt Hanssen
Cappelen Damm
320 sider


Julia har ikke besøkt farens hjemland, Burma, på ti år. Hun er en vellykket advokat, bosatt på Manhattan, men har ikke hatt hell i kjærligheten. Ulykkelig og separert, bestemmer hun seg for å reise til Burma, der den buddhistiske broren er bosatt. Bakgrunnen for dette er at hun plutselig har begynt å høre en kvinnestemme i hodet, og denne stemmen stiller spørsmål om hun vil leve dette livet i all fremtid. Stemmen er så skremmende at Julia oppsøker psykolog, med mistanke på schizofreni. Psykologen mener at dette er kommet på grunn av stress. 
Boka er svært spesiell, nærmest litt mystisk. Her er de mange tema, blant anna omhandler den magi og tro, men også handler det om tap og tilgivelse. Og ikke minst om kjærlighet og samhørighet mellom søsken. De fleste som Julia møter er buddhister, og mye av mystikken i denne religionen preger historien.  
Uansett om det blir mye uforståelig for meg, syns jeg det var en vakker og velskrevet bok.



Jørn Lier Horst: Blindgang
2015
Gyldendal
Et nytt møte med den tillitsvekkende gjennomgangsfiguren Wisting. 
I denne boka må han bryne seg på saker der narkotikahandel er hovedsak. En ung kvinne flytter inn i bestefarens hus, sammen med den lille datteren sin.  Ikke langt unna bor Wistings datter, og de to blir omgangsvenner.
 Bestefaren var en av Staverns sorte får, en yrkeskriminell som endte sine dager med knust hode i kjelleren. Ikke det koseligste huset å flytte inn i, og etter hvert skjer det saker som skremmer henne. 
En som vanlig velskrevet krim fra Lier Horst.


Tom Egeland: Skyggelandet
1993
Cappelen
310 sider
Denne boka er en av de første fra Egeland, en skikkelig parapsykologisk grøsser. Et ungt par har levd lykkelig og glade i leiligheta si, men nå begynner saker og ting å skje. En ny leieboer er flyttet inn, og hverdagen utvikler seg til å bli et mareritt. Begge opplever noe de betrakter som umuligheter, men ingen tør si noe til den andre. En skikkelig nervepirrende thriller, som fikk det til å fryse på ryggen trass sol og varme der jeg oppholdt meg. En nygotisk roman som jeg absolutt anbefaler å lese for de som ønsker et kaldt gufs av uhygge!

Elisabeth Adler: En duft av mimosa
Egmont Hjemmets forlag
333 sider

Fra forlaget:"En ung kvinne blir funnet i en kløft. Hun lever fremdeles, men har mistet hukommelsen. Etterhvert husker hun små glimt fra sitt tidligere liv: Piken på trappen, fottrinnene som nærmet seg, den mørke skyen som falt over henne. Men best av alt husker hun duften av mimosa. "

En typisk feel-goodroman som jeg koste meg med i solskinnet. 




1 kommentar:

  1. Heldige du som har bedrevet slaraffenliv ved bassengkanten, skal si du har fått lest mye. Godt å ta en kortversjon å komme ajour igjen når en kommer hjem. Jeg har lest Mandag til fredagsmannen og Blindgang, tror jeg likte romanen bedre enn krimmen :)

    SvarSlett