onsdag 8. november 2017

Sara Løkvik Husby: Vi sees (ikke) (Roman)


Romanen starter med disse orda."Jeg er Ingeborg. Jeg har egen leilighet, høye kinnben, en jobb jeg tidvis mestrer - og en evne til å aldri være helt fornøyd. Jeg er 32 år- Trettito og middels god."

Ingeborg ser tilbake til da hun var 23 år. Det handler om hvordan kjærlighetssorg kan lamme en helt. Også kjærlighetssorg etter bare et 16 1/2 times "forhold". Ingeborg har møtt en mann hun faller helt for, og hun ser for seg at dette er drømmemannen. Han er som en magnet, varm og med det fineste håret hun har sett, som en løve. Men neste dag er han borte. Tar ikke kontakt. Men da han bor like i nærheten møtes de, både tilfeldig og ikke tilfeldig, og han gjentar hver gang at "vi må møtes", uten at noe skjer. "Hun får ingen punktum, bare komma, komma, komma."

Hun klarer ikke å gjøre noe, blir handlingslammet. Men så  kommer hun over en annonse om at Røde Kors trenger besøksvenner. Hun melder seg på, og møter Tobias, en pensjonert sjømann på 86 år. Han er enkemann, fri for tatoveringer, men har mye livsvisdom. Upolert og ujålete. Tobias blir en god støtte og venn, og gir henne råd på veien: 
"Jeg fikk henne ikke, men jeg lærte noe den vinteren. og det er ikke dårlig bare det. for det er sånn vi vokser, Ingeborg, ved å stadig miste biter, som små relikvier."Hvem som ender opp med å få dine, vet du ikke før det har skjedd. Det er en fin tanke, ta vare på den"
Ingeborg er ukonsentret og gjør feil på jobben, hun flykter til utlandet, fester sammen med venninner. Hun prøver å komme seg t av den mørke fasen som preger alt for mye av dagene hennes. Hun er fylt av tvil, skammer seg over at hun er så svak at hun lot seg såre. Hun tar seg ikke tid til virkelig kjenne etter hva hun føler. Nå mange år etter ser hun mer objektivt på det som skjedde. 


En liten, lettlest roman om et tema de fleste vil kjenne igjen. Må likevel si at den ikke fenget meg særlig mye, sjøl om det ligger mye klokskap her. Vil tro den passer for ungdommer som er midt inne i utprøving på kjærlighetsfronten.

Efrem forlag
2017
128 sider
Bokmål
lest som eBokBib

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar