lørdag 2. desember 2017

Julehelg - juleglede - juleroser - vakre julehefter



Jeg ble så glad da jeg fikk Juleroser fra Samlaget. Dette er et vakkert hefte redigert av Herborg Kråkevik. Det er et litterært julehefte med bidrag fra mange forfattere og andre kunstnere fra vår tid. Jeg skal spare det noen dager inn i adventstida før jeg koser meg med det.

Det fine med at dette vakre juleheftet er kommet, er at det vekker minner fra barndommen, der lignende julehefter alltid lå på bordet i jula. Jeg har dessverre ikke "arvet" så mange, men har et par liggende. De var bygd opp på samme måte, med fortellinger og vakre kunsttrykk og illustrasjoner. Dette var noen av mine første møter med noen av våre store kunstnere. Det ble utgitt to lignende hefter, Juleglede og Julehelg i mange år, men i 1959 gikk to forlag sammen, og det ble utgitt et hefte med begge titlene. Dette heftet har jeg her, det kostet kr. 9,50, ser jeg.


Det andre heftet jeg har, står det ikke årstall på, men syvogtredvede årgang. Det er prydet med Henrik Sørensens maleri av Tone Veli. Lurer på når det kom ut?

Flott tiltak av de som står bak Juleroser, et nydelige hefte! Og takk til Samlaget for julegaven!


Omtale Juleroser 2017

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar