mandag 19. mars 2018

Jørgen Brekke: Alle kan drepe (Krim)


I går kveld like før midnatt kom jeg hjem fra en ukes reising til Trondheim - Oppdal - Kongsberg, og fant boka liggende i posten. Krøp til sengs og begynte å lese og fortsatte i morges. For en krim! Herlig spennende, intrikat og lunefull. For her er ingenting gitt før siste side er lest.

Vi starter på nittitallet, der noen skandinaviske ungdommer har sommerjobb på en institusjon for eldre, i Sverige.
De kaller seg Midtsommerbanden, er opptatt av forelskelser og ungdommelig søken etter sannheter i livet. De har heftige diskusjoner om liv og død, blant anna med bakgrunn i at en av jentene, Selma,  har planer om å skrive en krimroman. "En av dere kommer til å drepe meg. Ennå vet jeg ikke hvem. Men det blir en av dere", sier hun.

I nåtid møter vi  Odd Singsaker, som vi kjenner fra de andre romanene til Brekke. Han er på litteraturmøte  på Folkebiblioteket, der forfatteren Anthon Bruun skal snakke om sin kriminalroman som ble utgitt dette året, og som vakte stor oppsikt og førte til at han fikk Rivertonprisen. En ellers noe smal og kresen forfatter som har valgt å skrive krim, vekker nysgjerrighet. Mens Singsaker deltar på denne seansen, skjer to viktige saker:  Felicia, Singsakers kone, kommer til fødeavdelingen der hun føder deres lille datter, uten pappa tilstede, og det skjer et mord på Ila. En mann er skutt på kjøkkenet i eget hjem.
Det viser seg at den drepte var venn av forfatteren Bruun, og plutselig er Singsaker i full gang med etterforskning, til trass for planlagt pappaperm.

Det veksler mellom Midtsommerbandens opplevelser som pleiere og vennegjeng, og Singsakers etterforskning av drapssaken. Og på et tidspunkt må disse historiene møtes. Gradvis blir vi innviet i  dette, men uten intrikate avsløringer. Som sagt herlig spennende, og utfordrende for leseren. Jeg elsker måten Brekke gjør dette på. Lett og lekent. I tillegg til at dette er en drapsgåte, er vi innom tanker om verdien av krim i litteraturen. For vanligvis er det bare tidligere anerkjente forfattere som oppnår kritikk i de store litteraturavisene, da det er en kjensgjerning at en "utspekulært forbrytelse i bokform" setter fart på en forfatterkarriere. Det er slike tanker Odd Singsaker gjør seg når han møter opp på bokbadet med Bruun.

En vellykket krim der den gråhåra og sympatiske etterforsker Odd Singsaker er på beina igjen etter en tid med svekkelse etter sykdom. Håper vi hører mer fra han etter hvert! For bøkene til Jørgen Brekke anbefaler jeg så absolutt til krimelskere og andre litteraturelskere.

Anita har også lest boka:artemisiasverden


Juritzen forlag
2018
365 sider i spesialutgave utgitt som leseeksemplar
Bokmål

4 kommentarer:

  1. Ser at Avgrunnsblikk og Paradisplaneten fra Brekke med Singsaker i hovedrollen er i ferd med å leses inn og kommer på Storytel i hhv juni og juli i år. Det ser jeg fram til. Skulle ønske de første bøkene i serien også ble innlest. Ser av omtalen din og Anita at dette nok er bøker jeg ville like, men til en forandring skal jeg begynne med nr 1... :)

    SvarSlett
  2. Fin omtale Åslaug. Helt enig i det du mener om boka.:)

    SvarSlett
  3. Gleder meg over å lese at dette er en slukebok, det trenger jeg nå etter å ha brukt mye tid på et par bøker. Har den liggende til påsketuren nordover om en uke :) Ha en fin dag Åslaug!

    SvarSlett
  4. Denne gleder jeg meg til å lese! Jeg har lagt den til sides så den blir spart til påske. Selv om jeg leser krim hele året prøver jeg å spare noe jeg virkelig tror er bra til påaskedagene :-)

    SvarSlett