fredag 18. mai 2018

Diktlesing i mai: Stein Mehren: Nattmaskin


Jeg har tilbragt en uke på hytta i fjellbygda i forbindelse med 17. mai og pinse. Og da jeg ikke hadde funnet en aktuell diktsamling til Artemisias utfordring, ble det leting i hyllene på hytta. Og der fant jeg blant andre bøker denne diktsamlingen, Nattmaskin, av Stein Mehren. Og den passet til utfordringen, som lød slik: Les en samling av en prisbelønt forfatter. For priser har Mehren fått, bare se her: (Wikipedia).

Her finner vi lange og korte dikt, med ulike tema.
Det første diktet jeg trekker fram er et av de siste dikta i samlinga, som sier mye om hva dikt kan bety. For i samlinga skriver Mehren flere ganger om ord og den makta som ligger i ordet. Og dikt består av ord, sammensatt slik at det får den betydningen det skal ha for nettopp dette diktet.

Poetikk
Du vet ikke hva et dikt er, før
du har hørt det, for et dikt er et dikt
når du med en gang kjenner deg igjen i det
og samtidig vet, dette har jeg aldri lest før
Det finnes ingen regler for gode dikt
utover den orden hvert dikt setter seg selv
Et dikt er en tilstand i språket
der hvert ord er stemt til akkurat dette
diktet, Uovervinnelig, ikke usårlig
Evig, ikke udødelig

Her er dikt om gutteværelset, om mobiltelefonen, om gamle steder som vekker minner, om vemod, smerte og sorg. Nedstemte dikt om høst og avskjed. Men også positive dikt om vår, sommerlys og kjærlighet. Mehren har et stort mangfold, noe faller jeg for, andre er ikke så interessante. (Smak og behag.....)
Vårlys
En gressgrønn sol, en
regnbue av irret kobber
smeltet inn i åser og marker
Det er umulig å beskrive lyset
om våren. Vi er en del av det
Vi kan lukke øynene og ligge
nakne i mørket og lyse

Det jeg vet
Det jeg på forhånd ikke vet
Det er ikke sikkert du skal fortelle meg det
Det er ikke alt vi behøver å vite
Vi har ikke tid tilåp høre alt
Fortell meg det jeg vet. Fortell det om igjen
Fortell meg det jeg har glemt

En fin anledning til å lese dikt av Mehren igjen. Det anbefales til flere. (Stein Mehren døde i 2017.)
Denne samlingen ble utgitt på Aschehoug i 1998. 

3 kommentarer:

  1. Takk for fint bidrag og fine dikt du har plukket ut. Stein Mehren var kjent og kjær . Utrolig så mange priser han har fått.

    SvarSlett
  2. Skal si han har fått mange priser, ingen tvil om at denne boken passet til diktutfordringen. Jeg har ennå ikke funnet ut av det, men håper at ikke mai forsvinner før jeg får sukk for meg. Fortsatt god pinse Åslaug!

    SvarSlett