tirsdag 22. mai 2018

Heine Bakkeid: Møt meg i paradis (Krim)



Vi ble kjent med avhørsleder i politiet, Thorkild Aske, i forrige bok av  Bakkeid, "Jeg skal savne deg i morgen".  Jeg skrev i min omtale av denne boka dette: "Da har vi fått en ny antihelt innenfor krimlitteraturen. Thorkild Aske er en tidligere forhørsspesialist, men fikk ødelagt livet og karrieren da han i GHB-rus kom ut for en bilulykke, og medpassasjeren Frei omkom. Han har sonet tre år i fengsel, og vil nå prøve å få en ny start i livet. Men han ble også sjøl hardt skadet i bilulykken, så han bruker sterke smertestillende og neddempende medikamenter enda, og er slett ikke i særlig oppegående forfatning."

Og dette er fremdeles status for Aske. Han er fortsatt avhengig av sterke medisiner for å klare hverdagen. Men så blir han overtalt til å bistå den kjente krimforfatteren Milla Lind med research til hennes nye bok. Hun har tidligere brukt en annen politimann, Robert Riverholt, som konsulent, men han ble drept for kort tid siden. Milla tar i den nye krimromanen sin utgangspunktet i en sak fra virkeligheten, der to unge jenter forsvant fra en barnevernsinstitusjon. 

Det viser seg at saken har mange sider, ikke  minst da det viser seg at en av de forsvunnede jentene er Millas datter, som hun ga fra seg som baby. 

Hverken Milla eller Aske er de mest sympatiske personene en møter. Aske er desperat og tryglende om å få piller fra Milla, der kjøpesummen blir sex. Askes psykiater Ulf presser på for å holde han unna de skadelige preparatene Oxycontin, (hvis han sjøl klarer å slutte å røyke), mens den tidligere kollegaen Gunnar, som har overtatt Askes eks, blir en betydelig brikke i  spillet på jakt etter jentene. 

Jeg liker Bakkeids måte å skrive krim på, og har stor sans for Thorkild Aske, til trass for hans depressive og traumatiserte væremåte. Har tro på at han kommer seg ut av vanskene, og kan oppstå som en bedre utgave av avhørslederen Aske i neste bok!

Aschehoug
2018
461 sider
Bokmål
Lånt på biblioteket

3 kommentarer:

  1. Enig med deg, dette er noe av det beste "antihelt-krim" jeg har lest på lenge. Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
  2. Jeg likte også disse bøkene veldig godt og ser frem til fortsettelsn.:)

    SvarSlett
  3. Ja- da er vi fire som er enige! Jeg fikk mer og mer sansen for GUnnar Ore også- det er jaggu litt av en type! Min spådom er at vi får høre mer fra den kanten også- eller kanskje det er mer HÅP enn TRU, når jeg får tenk meg om ;o)

    SvarSlett