tirsdag 5. juni 2018

Mariela Årsandøy: Vågemot (Romanserie)

Forlagets omtale:

På Rammeberg, der Ravna er tjenestejente, skrur spenningen seg til. Det blir satt en dato for bryllupet mellom Ravnas bestevenninne Nore og Kristian, som er eldste sønn på Rammeberg. Mens Ravna fortsetter å lese Elidas gamle dagbøker, nøstes en grufull historie opp. Et nytt drapsforsøk skjer. Og Ravna får en innsikt som forandrer alt. Dette er den tredje boken i Slekten fra havet om Ravna og Nore fra Andenes i 1921

Jeg las de to første bøkene i serien "Slekten fra havet" tidligere, og likte disse historiene fra en tid tidlig på nittitallet i Nordland. Jeg mener at jeg skrev omtale av de høsten 2017, men kan ikke finne det på bloggen min.  Men historien er kort fortalt slik: Hovedpersonen er Ravna. Hun er bestevenninne med Nore. De er fra ulike sosiale lag, men fram til nå har ikke dette skapt problemer. Men da Nore reiser bort for å gifte seg, blir Ravna med som tjenestepike, og forskjellen kommer tydelig fram i dagen. På den store gården Rammeberg er ikke alt like bra, Her hviler hemmeligheter. Og fruen, den kommende svigermor til Nore er både lunefull og skremmende. Og Ravna legger hun for hat. Ravna finner en dagbok på loftet, skrevet av en som heter Elida. Her er en trist tragedie beskrevet, og Ravna er nysgjerrig på hvem Elida er. Ravna faller for Kristian, sønnen på gården, men dette skaper vansker, da det er han Nore skal gifte seg med. Nå nærmer det seg bryllup, men mye skjer på ulike hold. så ingenting er sikkert.


Som de to andre bøkene legger opp til, er dette en slektshistorie som er både spennende og artig å lese. Mange fine naturbeskrivelser, mye dramatikk, kjærlighet og hat.  Skikkelig ferielitteratur, lettlest og underholdende. Har etter hvert skjønt at det kommer flere bøker, så det legges opp til mye dramatikk på Rammeberg. Kommer sikkert til å følge med videre, sjøl om dette ikke er den største litteraturen jeg har lest. Men det er så deilig å bare kos-lese slike bøker i sommervarmen innimellom hagestell og turgåing.

Juritzen
2017
Lest på eBokBib

1 kommentar:

  1. Deilig med kosebøker i varmen. Jeg leste de to første bøkene og ga meg med det, kjekt å lese omtalen din :)

    SvarSlett