onsdag 6. juni 2018

Siri Amalie Oftestad: Soloppgang i nord (Dikt)



Dette er en diktsamling som er både skremmende og knakende god. Vi er i Nord-Korea, og det handler i hovesak om den guddommelige og fæle lederen, Den Fantastiske. Vi leser om føtter som marsjerer i takt selv etter at lederen er død. Vi ser soldatene over al, folket i byene og de fatyige bøndene på landet. Vi møter hverdagsmennesker, styrt av regler og system.

Død, skrekk og frykt henger over folket, et samfunn der kollektivismen styrer. 

Trist og glad
Hvis én hadde sagt at jeg er så tist
jeg finner ingen mening
jeg vil dø
ville jeg ledd
ville jeg blitt så overvettes glad
da kinne jeg jo si det samme avenyene med en trafikkonstabel på

Den flinke trafikkonstabelen
De brede avenyene med en trafikkonstabel på
viser vei for ingen biler, ingen mennesker
som om byen står klar til å bli bebodd
som om konstabelen forbereder seg til noe
eller som om landet er for flinkt for seg selv

Partall
Da Vår Leder var liten
så han for seg åtte tinnsoldater
åtte kaker, åtte geværer
åtte dumplings, åtte bilder av ham selv
på en veranda med de andre barna på bakken
alle ropte navnet hans ti ganger
alltid partall, harmoni


Oftedal skriver med humor ofte i barnslige formuleringer. Det passer til det absurde innholdet. Det er et mørkt portett av et diktatur og en diktator der folket er preget av nesegrus beundring av Den Fantastiske, samtidig som de er livredd for han.

Oktober
2018
76 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Så spennende å gjøre seg kjent med Nord-Korea også skrive om det i diktform. Det ble litt burlesk, spesielt Partall likte jeg godt :)

    SvarSlett