tirsdag 25. september 2018

Kort referat fra Kapittelfestivalen i Stavanger

Dette året bestemte jeg meg for å delta på Bokbloggertreffet, som var lagt til den internasjonale festivalen for litteratur og ytringsfridom, Samhald. Samhald kan stå for ulike ting, "europeisk samhald, det å leva saman som familie, om identitet og kjensla av å høyre i hop i et lokalsamfunn og om ein hypotetisk nordisk union. " Dette er sitat fra festivalsjefen, Espen Røsbaks innledende ord til festivalen, som starta onsdag, med mye bra på programmet. Men jeg kom til Stavanger først seint torsdag kveld, så fredag og lørdag ble mine dager der.

Jeg ankom Kapittel fredag i ellevetida, og møtte Elisabeth Bakken, Randi Aasheim og Marianne Søiland ganske raskt.

 Første programpost ble Kjell Westø i samtale med Alf van der Hagen, på Møteplassen. Jeg har lest et par bøker av Westø, og likte det jeg hørte om han neste bok. Interessant om hans måte å skrive intuitivt, til trass for at han er en rasjonell forfatter.


Neste post på programmet var i Salongen, der Niels Fredrik Dahl samtalet med Rune Christiansen. Jeg har lest boka til Dahl, Mor om natten, og Chritiansens bok Fraværet av musikk, som begge handler om å miste en forelder. Interessant samtale.


Niels Fredrik Dahl leser fra boka si


Etter denne samtalen møtte jeg min venninne og vi fikk et raskt lite måltid før neste post: Roman om folkhemmet. Her ble svenske Lena Andersson, som har skrevet bøkene om Ester Nilsson, intervjuet om sin nye roman: En berãttelse om folkhemmet. Sprekt intervju med mye latter, både fra de to på scenen og publikum. (Dessverre husker jeg ikke navnet på hun som var intervjuer).

Så gikk ferden til Sandnes med buss, da togene var innstilt på grunn av uværet. Der gikk vi ut på en koselig restaurant og spiste middag.


Lørdag startet med Bokbloggertreff , bokbytte og Quiz, noe jeg kom litt seint til. Men fint å treffe noen av de som blogger om bøker. (Kunne gjerne tenkt meg at vi ble presentert for hverandre med bloggtittel i en eller annen sammemheng i løpet av helga. Gjerne første dag/kveld.)
Nå sto Dødevaskeren på programmet, der journalist Ingeborg Eliassen samtalte med Sara Omar om denne gripende og grusomme boka. Et møte med en sterk og modig kvinne fra kurdisk Irak. En kvinne som står på barrikadene for kvinner i den muslimske verden. Boka ble utropt til Danmarks viktigste i 2017.


Sara Omar leser fra Dødevaskeren

Neste programpost var Kjærleik og raseri på Møteplassen. Denne gang var det Mari Nymoen som intervjuet Monica Isakstuen og Lena Andersson om bøkene de kommer med denne høsten. Det ble særlig lagt vekt på Isakstuens bok Rase, om en mor som sliter med å finne balanse i hverdagen og sitter inne med mye sinne. En bok om de nære ting. (Syns at Lena Andersson kom litt i bakgrunnen her.)


Så sto Bokbloggerprisen på programmet. Det ble en flott utdeling ledet av to dyktige damer, Elisabeth Bakken og Silje Dalhaug, begge fra Drammen. Fire av de seks nominerte forfattere var tilstede, og de fortalte alle om bøkene sine. 

Her de nominerte: Zeshan Shakar, Ingeborg Senneseth, Marit  og Olaug Nilsen

Elisabeth og Silje leder utdelinga bra

Ingeborg Senneseth, boka Anorexia

Monika Flatabø : En sånn jente

Olaug Nilsen: Tung tids tale

Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

I tillegg var Erika Fatland nominert for Grensen, og Karl Frode Tiller for Begynnelser. 
Komiteens kommentar om prisvinnerne : "– Årets vinnere har skapt engasjement, på godt og vondt. Dette har vært bøker man enten heiet på eller ikke likte i det hele tatt. Åpenbart har det vært langt flere i første kategori, for begge disse bøkene vant med ganske god margin."

De to vinnerne ble Erika Fatland (Åpen klasse) og Zeshan Skakar (Romanklassen)  To flotte vinnere.

En liten kaffepause i byen før vi dro til Sandnes igjen.


Resten av tida i Stavanger brukte jeg i godt selskap i Sandnes, med gode måltider og dertil drikke i en herlig Masstu 

Og søndagen måtte jeg få med litt kunst, både politisk og provoserende og vakkert naturalistisk, på kunstmuseet i Stavanger.
Her et par eksemplarer fra to ulike sjangere.
Engelske Penny Singer: Wedding Invitation 1973

Lars Hertervig :Fra Skånevik 1854

6 kommentarer:

  1. Kjempegøy å se hva du holdt på med i Stavanger/Sandnes når vi ikke var sammen :) Gleder meg til neste gang!

    SvarSlett
  2. Takk for flott innlegg. Jeg hadde ikke anledning til å dra dit, men er helt enig at det hadde vært fint med en presentasjonsrunde. Jeg har kunn vært på et slikt bloggmøte og jeg viste lite om hvem som var hvem.

    SvarSlett
  3. Artig å se også ditt referat. Fikk med oss noe av det samme, men ikke alt. Dahl og Lena Andersson rakk jeg ikke. Dvs prioriterte å sove litt på fredagen og gikk rett på Sigrid Rausing og Camilla Stoltenberg etter en matbit. Det var hyggelig å treffe deg og din venninne.
    Godt at du kom deg velberget hjem:)

    SvarSlett
  4. Ja, Anita, kom meg så vidt hjem fra Trondheim tirsdag, etter at jeg hadde sett Tung tids tale. Båten gikk ikke innom Smøla, så jeg måtte stå av på Tjeldbergodden og få skyss derfra via bil og ferge. Ufyselig vær enda!
    Ser fram til Kapittel neste år - og håper å treffe dere der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra, selv om det er trasig vær..
      Håper vi ses på Kapittel igjen jeg også.:)
      Om ikke før... Trondheim feks.

      Slett
  5. Så bra, fant denne nå - og jeg linker til deg i referatet jeg blogger nå.

    SvarSlett