tirsdag 2. oktober 2018

Oppsummering september


September har vært en ufyselig værmåned, med mye regn og vind. Men innimellom har det vært fine dager. Og de opprant heldigvis den uka jeg var på hytta med venninner. Så vi fikk med oss turer i fjellet, i nydelige høstfarger. Det samme med Bergenstur en helg, jubileum for oss som gikk på høyskolen på Stabekk en gang i tida. Bergen viste oss en nydelig side, og avslutningen på den helga, med konsert på Trollhaugen, var praktfull.
Reisen til Stavanger i forbindelse med Kapittel og Bokbloggerprisutdeling, ble en heller våt affære. Og flytur med forsinkelser.  Men innendørs var det en fin opplevelse - mye kultur samla under taket til det flotte Kulturhuset i Stavanger.
Jeg har også fått med meg Tung tids tale, en gripende flott oppsetting på teateret etter boka til Olaug Nilsen.
Siste helga i september ble det Sandefjordtur, besøk til familie, og der møtte det oss et nydelig vær. Så kanskje vi glemmer vind og vått når vi går inn i oktober.

Norske bøker
Bendik Wold: Canada Dry -Roman 2018
Kjertsi Annesdatter Skomvold: Barnet -Roman 2018
Frode Grytten: Menn som ingen trenger -Noveller
Kristians Bergquist: Sitt hos meg -Dikt 2018
Simon Stanger: Leksikon om lys og mørke - Roman 2018
Samuel Bjørk: Gutten som elsket rådyr - Krim 2018
Maria Kjos Fonn: Kinderwhore  - Roman 2018
Anne Helene Guddal: Nøkkerosene -Roman 2018
Ruth Lillegraven: Skogen den grøne - Dikt 2018
Jon Fosse: Hundemanuskripta -Tekster 2018

Utenlandske bøker
Khaled Hosseini: En bønn fra havet (Afghansk-amerikansk -Brev)
Reza Aslan: Gud. En menneskelig historie (Iransk-amerikansk)
Andre Brink: En lenke av stemmer (Sør Afrikansk roman)
Benedict Wells: Ut av ensomheten (Tysk roman)

Andre kulturopplevelser
Tung tids tale, teaterforestilling på Orkanger
Griegkonsert på Trollhaugen

Har sett en film som var tøff og vanskelig, men med utrolig godt spill av Pia Tjelta:  Blindspor. Fortsetter å se på serier, som kveldsavlapning.. Og så maler jeg litt nå og da.

4 kommentarer:

  1. Takk for sist i Stavanger, det regner fremdeles ;)
    Av bøkene dine har jeg notert meg Jon Fosse, Hundemanuskripta og diktsamlingen til Lillegraven. Ikke lest noen av dine for september, men har Stranger liggende på vent. Sakte, men sikkert leser jeg meg gjennom forfatterskapet til Fosse. En forfatter jeg setter stor pris på. Lillegraven liker jeg også svært godt, nå er det på tide å plukke henne frem igjen. Høsten er fin lesetid. Nå må jeg bare bli flinkere å blogge ;) Ha en fiin oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satser også på gode lesetimer i høst, men foreløpig har jeg reising og besøk av familie på programmet, så jeg har fortsatt mye anna å tenke på. Her har vi sol og nydelig høstvær i dag, vet ikke om det varer!

      Slett
  2. Du rekker å lese mange bøker, det er bare en av de jeg har lest.
    Her har det vært skikkelig kaldt og trist i dag.

    SvarSlett
  3. Jeg må si meg enig med Ingun at jaggu reker du å lese mye mellom reising og besøk.
    Jeg har lest fire av dine; Stranger, Guddal, Grytten og Bergquist.
    Har Lillegravens krim og Bjørks Rådyr liggende her- og de gleder jeg meg til. Ønsker også å lese Canada Dry.
    Må først bli ferdig med Volkers andre bok i serien Babylon Berlin. Det går litt sent..
    Så du seriestart i går? Hva synes du?
    Ønsker deg en fin oktober.:) Den startet fint her, værmessig.

    SvarSlett