lørdag 3. november 2018

Dea Trier Mørch: Morgengaven (Roman) Bokhyllelesing i oktober


Dea Trier Mørch (1941-2001) var utdannet som grafiker og medlem av kunstnerkollektivet Røde Mor. Der ble rockemusik, teater og billedkunst brukt i og som politisk agitasjon. Hun vokste opp i et politisk venstreorientert aktivt hjem, noe som har preget henne i diktning og kunst

Jeg har tidligere lest Vinterbarn av henne. Morgengaven har stått i bokhylla lenge, så det var på tide å ta den fram. Passende høstbok i utfordringen Bokhyllelesing, som Boktanker har på sin blogg.


Dea Trier Mørch illustrerer bøkene sine med nydelige trykk hun selv lager. I Morgengaven blir vi kjent med billedkunstneren Signe, som ennyttårsaften møter den gifte Jacob, og faller totalt for ham. Etter en tid med elskov i skjul, skiller han seg, og de to flytter sammen. Som morgengave etter bryllupet ønsker hun seg barn, og det blir det flere av etter hvert.  Nå får kunstutøvelsen konkurranse av hverdagsliv, med klesvask, matlaging, barnestell og til tider dålig økonomi. Likevel klarer hun å sette opp utstillinger.
Hverdagene blir etter hvert så tøffe, og da Signe oppdager at Jacob har en elskerinne, blir hun både sjalu og lettet. Hun ønsker ikke å underkaste seg hustrurollen: hustruen som holddame. Signe føler seg jevnbyrdig og likestilt med Jacob.
Signe tenker på en eldgammel kvinneerfaring: "Hannen vil eller må bedekke. Unndrar kvinnen seg - noe Signe ofte gjør- leter hannen etter en annen. Eller later som -".

Signe arbeider seg fram og opp som kunstner og blir anerkjent. Hun føler ofte at hun må underspille for Jacob. Ektskapet skranter.

Forfatteren vil nettopp få fram hvor problematisk forholdet mellom kunstnerlivet og kjærlighetslivet kan være. Hun hadde egne erfaringer fra nettopp dette. En lettlest bok, med til dels korte setninger, og mange avsnitt. Her er godbiter som du må ta deg tid til å lese. Fine beskrivelser av følelser for barna, om kjærlighet og ømhet, men også om irritasjon og hat.

Cappelen forlag
1086
253 sider
Oversatt avAnnie Riis
Lest fra bokhylla


3 kommentarer:

  1. Spennende omtale! Jeg var på KODE i dag og har opplevelsen derfra i hodet fremdeles. Kanskje det var derfor jeg tenkte kunst med en gang jeg så coveret til denne boken? :) God helg Åslaug!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle gjerne fått med meg KODE. Det var stengt den dagen jeg hadde anledning i september.

      Slett
  2. Takk for fin omtale..
    Kanskje eg skal lese denne.
    Vinterbarn gjorde sterkt inntrykk på meg då den kom ut.

    SvarSlett