tirsdag 8. januar 2019

Søren Sveistrup: Kastanjemannen (Krim)

Kastanjemannen

Forfatteren er mest kjent  som mannen bak den danske krimserien "Forbrytelsen". Men dette er første boka han gir ut.
Boks starter med en hendelse fra 1989. En hel familie blir brutalt og grusomt drept på en liten gård, og da politiet ankommer finner de to små barn i live.

Så fortsetter boka i nåtid. 
På en lekeplass finner politiet en drept kvinne. Den ene hånden hennes mangler. I treet over henne henger en liten kastanjemann, en figur bestående av to kastanjer satt sammen ed fyrstikker.
Etterforsker Naia Thulin blir satt på saken, sammen med Mark Hess, en etterforsker som har jobbet ved Europol i Haag en periode, men er nå hjemsendt.
De oppdager fingeravtrykkene fra ei tolv år gammel jente på kastanjene. Jenta var datter av sosialministere Rosa Hartung og hun forsvant for ett år siden. En ung mann har tilstått å ha drept henne. Han sitter nå fengslet, saka er lagt bort.

Kan hun være i live likevel? Kort tid etter blir enda en kvinne funnet dreot, og en kastanjemann med de samme fingeravtrykk henger ved liket. Ikke nok med det, nye drap blir begått, og kastanjemenn er alltid tilstede. Det kan se ut som om kvinnene har fått trusler om omsorgssvikt før de blir drept. 

Thulin og Hess kjemper mot tiden. Alt tyder på at morderen har en plan og at det haster med å komme videre i saka.

En hesblesende krim med grusomme drap og groteske skildringer av ugjerningene. Stemningene og enegien er mesterlige. Mørke, tåkete, regnfulle og dystre omgivelser er bakteppet i letingen etter en gal og hevngjerrig morder. Det er umulig å legge boka fra seg lenge om gangen. Men over 500 sider kan en ikke lese sammenhengende, om en har andre gjøremål. Men jeg må innrømme at her ble det lettvint middag et par dager, og lite kommunikasjon med han jeg lever sammen med, da boka lå og hylte etter meg i lesestolen min. Kjenner at jeg slapper av etter å ha sittet med høye skuldre noen timer nå.

Gyldendal
2018
506 sider
Bokmål
Oversatt av Inge Ulrik Gundersen
Leseeksemplar


2 kommentarer:

  1. Denne ligger på nattbordet mitt og venter på at jeg skal bli ferdig med Arnaldur Indridasons Fluktruten :-) Jeg gleder meg til å lese den fordi jeg har hørt mye godt om den. Når du skriver at det er umulig å legge boken fra seg lenge om gangen gleder jeg meg til å sette igang :-)

    SvarSlett
  2. Det er deilig å få skuldrene ned på normalt nivå, etter en sånn bok så kryper de unektelig litt oppover. Kjekt at du likte boken, god helg Åslaug!

    SvarSlett