tirsdag 5. februar 2019

Linn Skåber: Til ungdommen (Monologer, ungdom)

Til ungdommen

I denne boka har Linn Skåber hatt samtaler med ungdom om hvordan de har det. I hverdagen sammen med venner, i forhold til foreldre, i forhold til pubertet, til forelskelse, til positive og negative opplevelser. Hun har vært sammen med ungdommene på kafé, sittet i parker og på bryggekanter sammen med dem og dermed fått med seg hva de har å si om sin egen tid.

 Ut fra disse samtalene, har hun skrevet monologer, som uttrykker noe av det de unge har kommet med. Her er setninger de har uttalt, her er hele historier de har opplevd. Hun bruker humor på en fin måte for å uttrykke følelsene de sitter inne med, både positive og negative.

Noen eksempler fra de korte utsagna:
"Jeg liker han jeg er forelska i best når han har på seg dress og fikler med ermene nederste. Som om noe er for stort for han, og han blir mindre og passer til meg."

"Det er mye makt i å være voksen. Gymlæreren min bruker den hele tiden. Han tror han er bedre enn oss, men han er bare voksen."

 "De voksne sier at man ikke trenger mange venner, det holder med den ene. Er det noen som har nummeret til Ene?" 

"Jeg er så glad jeg holdt ut mobbingen. Da lærte jeg om mine rettigheter som elev. Som menneske."

Og han som har bare treere i alle fag på skolen, men men føler at han har sekser i livet. Herlig!
Historien om hun som ønsker at pappa skal bære henne, er gripende og sår. Hun er så stor at hun er blitt ubærbar. Og siste del i boka, der ungdommen viser hva de drømmer om, er gripende.

De fantastiske flotte og talende illustrasjonene til Lisa Aisato  utfyller tekstene på en nydelig måte. Jeg syns dette er en rørende og vakker bok som tar ungdommen på alvor. Linn Skåber er en dame som spiller på mange strenger, og dette samspillet med Lisa Aisato har virkelig blitt til en bok som både unge og voksne bør lese. Og hvorfor ikke bruke den i skolen, som utgangspunkt for samtaler om hvordan ungdommen har det?



 
Pitch forlag
2018
254 sider
Bokmål
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Denne ønsket jeg meg til jul, og fikk den! Nydelige tekster og utrolig talende illustrasjoner, for et radarpar disse to er!

    SvarSlett
  2. Eg nyt den boka ! Tek den fram gong etter gong.
    Det er imponerande så nær forfattaren har komt ungdomane.
    Fantastisk og rørande å sjå illustrasjonane også.
    Eg sit med tårer i augo over fleire av kapitla.
    Som du kanskje har lese i innlegg hos meg har me ein 14 åring hos oss vekedagane. Barnebarnet vårt.
    Så boka blir ekstra sterk for meg.
    Særleg diktet der ungdomen blir ubærbar, eg ser for meg at det er vanskeleg å få til å kveile dei på fanget lenger....
    Klem

    SvarSlett