lørdag 9. februar 2019

Liv Marit Weberg: Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge (Ungdomsroman)

Påstander om meg i tilfeldig rekkefølge

Jeg har tidligerer lest to bøker av Weberg, "Det er heldigvis ingen som trenger meg" og "Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til", to romaner jeg likte godt. Og denne kommer i samme kategori.

Weifa er en frittalende og frittenkende tenåring. Som liten ønsket hun et nytt navn, og valgte Weifa. Hun oppdaget etterpå at det var et legemiddelfirma som produserer Paracet, men ble hetende Weifa. Det kunne jo forbindes med smertelindring, og det er jo bra, tenker hun. 
Hun bor i blokk. Venninnene bor i villaer. De mener at hun mangler de egenskapene mennesker trenger å ha for å leve gode liv. De mener at hun må følge noen regler for å bli godtatt. Hun må ta fornuftige valg. En av venninnene sier at "Våre handlinger er alltid med oss." Wilfa tenker at "det er tydelig at vi lever i en lite forgiving verden. Vi lever i en verden som aldri glemmer, og gjør man en feil, er man feil for alltid." Hele boka er egentlig en forsvarstale mot påstandene fra venninnene. De sier hun er tom, hun er er alltid uenig, hun er ikke demokratisk anlagt, hun er genseløs og mye mer. 
De sier at hun ikke er snill. "Dette er en veldig usakelig påstand, for hva er snillhet. Definer snill, please. Ikke sant, jeg kommer kanskje ikke i alle bursdager. Jeg lo absolutt av absolutt alle venninnene mine bak ryggen deres og særlig når de gråt, sånn som Annika ofte gjorde når hun ble skuffa, fordi det er dumt og man kan ikke ta det alvorlig. Men jeg lo i hvert fall av alle, hvilket betyr at jeg ikke targetaen spesiell person som mer latterlig enn en annen, og jeg lo også av meg selv, og jva mer kan man egentlig forlange?" 

Weifa observerer verden rundt seg, og ser ulikhetene i samfunnet. På en sarkastisk måte uttrykker hun sin reaksjon på de falske og manipulerende venninnene og foreldrene deres. Hun bruker et språk som passer godt til Weifas vurdering av gjengen,ungdommelig og røft. Om det er venninnene eller Weifa som har den riktige vurderingene i ulike situasjoner, kan nok diskuteres. Men Weifa tør å stå utenfor og ser dobbeltmoralen i det sosiale spillet i ungdomsgjengen.  

Dette er en ungdomsbok med et aktuelt tema. Morsom, frisk og treffende, med mange undertoner.  Weifa er en sterk personlighet som gjennomskuer falskheten i samfunnet. Men hun erkjenner at hun må godta noe av dette hvis hun ønsker å være en del av fellesskapet. Det er livets realitet. 

Aschehoug
2018
140 sider
Bokmål
Les sim eBokBib

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar