tirsdag 12. mars 2019

Mattias Edvardsson: En helt vanlig familie (Krim)



De er en helt vanlig familie. Adam er prest, gift med Ulrika, som er jurist og de har den 19 år gamle datteren Stella. Tilsynelatende er ingenting spesielt med dem. Men en dag skjer noe som river grunnen under den perfekte familien. Stella blir anklaget for mord og blir varetektsfengslet. 

Fra nå av er det familien som forteller historien, med synspunkter fra Adam, Stella og Ulrika. De tre familiemedlemmene kommer med sine tanker om hvordan familien har hatt det i mange år. For under den perfekte overflata viser det seg at det allerede fra starten av har vært noen problemer. Stella er enebarn, og i flere år prøvde Adam og Ulrika å få flere barn, noe somførte til at Stella nærmest ble glemt. Hun har tettest forhold til faren, som forguder henne. Foreldrene har lukket øynene for Stellas atferdsavvik, både hjemme, på skolen og i fritid. Hun har et hissig temparement, noe som ved flere anledninger har ført til poblemer. Den eneste som aldri har sviktet henne er Amina, bestevenninnen, som har fulgt henne fra barnehagetida.

Gjennom de tre historiene avsløres etter hvert sannheten om hva som egentlig har skjedd.Vi blir godt kjent med Stella, som ærlig innrømmer sine feil. Hun ser foreldrenes usikkerhet både i forhold til henne, men også i forhold til hverandre og omgivelsene.  Kjærligheten og lojaliteten til enebarnet Stella blir en utfordring. Hvor langt vil de gå for å redde familien? Kan presten lyve i en slik situasjon? Kan moren bruke sine juridiske kunnskaper nå? Her ligger de etiske dilemmaene i kø.

Dette er virkelig en velskrevet krim, med et plott som fungerer. Jeg ble fanget i familiedramaet, og sjøl om jeg tidlig hadde anelser om utløpet, var spenningen der hele tiden. Og ikke alt er som en tror. Atter en gang dukker en ny krimforfatter opp, og jeg får lyst til å følge han videre.

tineheartartbjornebok og sikkert flere har også lest og blogget om boka.  

Gyldendal
2018
447 sider
Oversatt av Jørn Roeim
Bokmål
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Dette er en av de bedre i sin sjanger, husker at jeg storkost meg med den. Takk for lenke, jeg er glad for at du likte den du også :)

    SvarSlett
  2. Jeg fant frem Vuggesang av Leïla Slimani i går kveld, men likte den ikke i det hele tatt. Da jeg skulle finne meg en ny bok oppdaget jeg at mange av bøkene i krimhaugen min hadde familie i tittelen. Det var ikke akkurat det jeg hadde lyst til å lese etter å ha lest om drapet på to spedbarn. Men jeg skal komme tilbake til dem senere. Denne er høyt på listen :-)

    SvarSlett