søndag 5. mai 2019

Filip Lundhaug: Sorte hull (Krim)

Sorte hull - 
      Filip Lundhaug

Forlaget sier: "Isak Rød får i oppdrag å finne ut hva som skjedde med atten år gamle Emma, som forsvant brått for tre år siden. Alle forteller ulike historier om henne. Bare noen få bryr seg egentlig om at hun er borte. Isak følger sporene etter Emma langs en knivsegg som blir stadig skarpere. Hun har entret miljøer ingen jenter burde oppleve. Men er hun stadig i live? Letingen blir Isaks sjanse til å fortape seg på ny. Sorte hull er en roman som dypest sett handler om fravær og tap. I en manns og i en ung jentes liv."


Isak Rød har vært i politiet i ti år. Etterforskning, drap og seksualforbrytelser har vært hverdagen. Så får han sparken, havner i fengsel to måneder og begynner som privatetterforsker. Få saker, oppdrag fra sinte sinte og forsmådde koner og ektemenn, lite penger. Men så står han plutselig på en hotellbalkong, og oppdager at på nabobalkongen står en kar på kanten, på vei utfor. Isak bruker sine psykologevner og klarer å overtale mannen til å avbryte sjølmordforsøket. Etter ei fuktig natt sammen med mannen, blir han overtalt til å lete etter ei jente som er forsvunnet for tre år siden. Mannen har skyldfølelse overfor henne. "Det er min skyld at hun begynte å leve på en slik måte som gjør at man plutselig en dag kan forsvinne", sier han.

Det blir leting i et deprimerende miljø, med tragiske skjebner, dop, kynisme, vold og drap. Og møter med desillusjonerte mennesker. Isak Rød er ikke akkurat så mye bedre sjøl, da han er en ensom ulv med lite tiltro til samfunnet rundt seg. Den eneste vennen han har er Melvin, en medfange fra tida i fengselet. Han er fra Mo i Rana, halvt afro-amerikaner, bipolar og utdannet psykolog.

Forfatteren har skrevet en historie som griper tak i en. Den ensomme og innbitte Isak, som blir "sakspsykotisk" når engasjementet for saka blir sterkere enn fornuften, er en sympatisk mann som en får godhet for.

Her er det også mye humor, av det mørke slaget, tilpasset den den dystre og svarte stemningen som preger historien. Jeg liker den spesielle fortellerstilen med presise og finurlige innsmett. Et par eksempler her:
"Jeg kjente solen skinne inn i min egen fryser",

"Hun så på meg som om jeg var fra Jehvas vitner og vi hadde tilbud på støvsugere som brakte evig hvile og frelse til hybelkaniner, så lenge de ikke hadde fått blodoverføringer eller feiret jul."

Her er det spenning hele veien, og stor psykologisk innsikt i mennekesinnet. En debutant som jeg gleder meg til å lese mer av! Og helst med Isak Røe i hovedrollen.

bjornebok og artemisiasverden har lest og omtalt boka

Vigmostad Bjørke
2019
328 sider
Bokmål
Leseeksemplar

2 kommentarer:

  1. For en spennende bok, denne fikk jeg lyst å lese. Gøy når debutanter imponerer :)

    SvarSlett
  2. Fint omtale Åslaug. Godt at du også likt denne. Borger bra for fortsettelsen. Takk for link.:)

    SvarSlett