onsdag 29. mai 2019

Oppsummering mai 2019


Da går vi inn i juni, og sommeren er kommet. Og snart snur sola. Jeg håper på høyere temperaturer snart! Det er mye sol, men du verden så kaldt det har vært i slutten av mai! Men våren er fin uansett, med lysegrønne trær mot hvitkledde fjell, og blomstring i hagen. Jeg har vært i Trøndelag et par uker, deriblant et par turer til hytta, og så har jeg hatt kjekke besøk av barnebarn.

Et finst innslag på biblioteket var da Ketil Bjørnstad snakket om Verden som var min, den omfamgsrike og flotte biografien/historiebøkene som han skriver nå. Og selvfølgelig spilte han musikk fra denne perioden.

Jeg har lest litt variert litteratur denne måneden, og kost meg med det. Faktisk bare tre krimbøker, men to tegneserier/billedbøker. Et spennende møte med tyske Unica Zürn, som fikk meg til å tenke på Sylvia Plath.

 Norske bøker:
Line Baugstø: Vi skulle vært løver 2019 Barn /ungdom
Agnes Matre: Iskald  2019 Krim
Gunvor Hofmo: November Diktsamling Diktutfordring i mai
Tove Braathen: Alle disse dagene Bokhyllelesing mai
Gunn Marit Nisja: Etter oss 2019 Roman
Lisa Aisato: Snokeboka 2018 Billedbok
Steffen Kverneland: En frivillig død 2018 Tegnseriebiografi
Filip Lundhaug: Sorte hull 2019 Krim

Utenlandske bøker:
Robert Dugani: Kvinnen uten ansikt.(Amerikansk krim)
Ane Riel: Slakteren i Liseleje (Dansk krim/roman)
Wanda Marasco: Kompaniet av tapte sjeler (Italiensk roman)
Tatiana de Rosnay: Regnvokteren (Ameriaksnk roman)
Unica Zürn: Sjasminmannen (Tysk roman) Avant garde.
Judith Hermann: Lettiparken ( Tysk novellesamling)
Julius Hochgatterer: Dagen da min bestefar var helt (Østerriksk roman)

Nå ha jeg sett ferdig den danske serien Herrens veier, (NRK) som jeg likte godt. Og så er fjerde sesong av Poldark (NRK) kommet, og den må jeg jo se. På HBO kommer snart tredje sesong av A Handmaid`s tale, og andre sesong av Big little lies, også to serier jeg følger. Lurer også på om jeg skal se Chernobyl også. Den får god kritikk, men er redd den er grusom. Ser også at Rosens navn (Umberto Eco) er kommet som serie på NRK.
Kjekt med serier du slipper å ha timeplan på, og kan se flere episoder samtidig, når det passer deg.





3 kommentarer:

  1. Jøye meg så mykje du får lest og sett, og i tillegg styrer du med andre aktivitetar óg. Eg er imponert.
    Har ikkje lest nokon av dine bøker, men har merka meg Ane Riel sin nye. Agnes Matre si bok skal også lesast, eingong.
    TV-seriar og filmar ser eg (nesten) aldri på. Når folk snakkar om slikt føler eg meg heilt utafor. Men Rosens navn har eg faktisk både lest og sett og likt (dvs. filmen frå 80-talet med Sean Connery og Christian Slater. TV-serien er vel ei nyinnspeling?)

    SvarSlett
  2. Jeg har også lest boka Rosens navn og sett filmen fra 80- tallet, men denne er ny. Jeg har alltid vært filmgal, men bor slik at det er sjelden jeg kommer meg på kino. Da blir serier bra.

    SvarSlett
  3. Du har fått lest og sett mye denne måneden :) Og som det synes jeg det er kjekt med TV-serier vi kan se når det passer oss og ikke etter en timeplan. Men jeg synes fremdeles det er uvant å streame TV-serier fremfor å se de når det går.

    God helg :)

    SvarSlett